Audi TT Forum banner

Probleem met stuurwielbediening en autoradio

1 reading
16K views 17 replies 7 participants last post by  chidi  
#1 ·
Hallo mensen!,

Ik heb een Audi TT TFSI uit 2011 en ik heb een probleem... Het blijkt dat ik een Android Wondefoo PX6 autoradio heb geïnstalleerd en hoewel deze CANBUS heeft, herkent hij de stuurwielbediening niet en kan ik deze niet configureren.

Na installatie heb ik twee losse kabels (KEY1 en KEY2), waarvan ik dacht dat het niet nodig zou zijn om ze aan te sluiten als ik Canbus heb, maar volgens de instructies van de fabrikant moet ik ze, als hij me niet herkent, aansluiten op de stuurwielbedieningskabels, waarvan ik geen idee heb hoe ik ze moet vinden... Is het nodig om het toetsenbord te demonteren?

Kan iemand me helpen te identificeren welke de stuurwielbedieningskabels zijn, waarop ik de KEY1- en KEY2-kabels moet aansluiten, volgens het bijgevoegde schema van de originele radio?

https://ibb.co/D848MN5

Ik denk niet dat het een CANBUS-verkeerde configuratieprobleem is, want ik begrijp dat je voor de Audi TT een simpele Audi A3_A4 moet selecteren, zoals aangegeven in de afbeelding.

Een groet en bedankt bij voorbaat.

Attachments

#2 ·
Ik heb een Xtrons PX5-unit in mijn TT. Het chassis is een PF75ATTAR en ik heb de PX3 SoM-kaart vervangen door een PX5.
De mijne is precies hetzelfde geconfigureerd als die van jou voor de CANBUS - AUDI_A3_A4(SIMPLE) en mijn stuurwielknoppen werken allemaal.
Ik weet zeker dat je de KEY1- en KEY2-kabels niet hoeft aan te sluiten als CANBUS in gebruik is.
Heb je andere CANBUS-instellingen geprobeerd? Ik weet zeker dat er nog andere zijn - BAGOO komt in me op?

#3 ·
Hallo vriend,

Bedankt voor je antwoord. Ja, ik heb het ook met de andere twee configuraties geprobeerd en het heeft ook niet gewerkt. De Chinees dringt erop aan dat ik de stuurwielkabels moet detecteren en de toetsen moet aansluiten. Maar ik ben hier behoorlijk verdwaald mee.

Bedankt voor je hulp.

Attachments

#4 ·
Key1 en Key2 zijn voor auto's die analoge spanningsniveaus gebruiken van de stuurwielbediening. Het MK2-stuurwiel stuurt alleen CAN-berichten, dus er is geen plek om deze draden aan te sluiten.

Het is enigszins jammer dat er geen standaard is voor welke CAN-berichten de stuurwielbediening genereert - het varieert zelfs tussen Audi-modellen. Een radiofabrikant van derden moet daarom een groot aantal mogelijke mappings implementeren tussen de CAN-berichten van de auto en de vereiste radiofunctie. Sommige fabrikanten doen het beter dan andere en sommige werken gewoon niet. U kunt verschillende configuraties blijven proberen, maar de fabrikant vragen of iemand anders vinden met deze radio in een Mk2 zou sneller zijn.

Er is een dure, ietwat dwaze oplossing en dat is het gebruik van een CAN-interface van derden (bijv. Connects2). U zou dit kunnen gebruiken om te communiceren met de CAN-signalen en analoge niveaus te laten uitvoeren die u vervolgens kunt aansluiten op uw Key1-, Key2-lijnen.

#5 ·
Hallo John949,

Ik waardeer uw antwoord en alle informatie die u me hebt gegeven om het probleem op te lossen zeer. Ik heb veel configuraties van deze apparatuur geprobeerd en ik kan het met geen enkele aan de praat krijgen. Ik zal andere alternatieven moeten evalueren, omdat de fabrikant erop staat dat ik de sleutelkabels moet aansluiten, dus biedt hij me geen oplossing. Hartelijk dank voor uw hulp.

#6 ·
Hallo vriend,

Dit is het antwoord van de fabrikant, hij blijft erop aandringen dat ik de Key-kabels moet aansluiten om de stuurwielbediening te laten werken:

"Voordat u de stuurwielbediening gebruikt, moet u alle lijnen correct aansluiten. Dan zal het goed zijn. U moet de key 1 en key 2 lijn aansluiten op uw auto stuurwiel lijn, dan zal de stuurwielbediening goed werken. Elke koper moet deze stap doen. Ik hoop dat u het begrijpt.
Key1 en key2 lijn is bruine lijn. U kunt ze gemakkelijk vinden en als uw auto ook een zwarte lijn heeft in de buurt van de stuurwiel lijn, knip dan ook deze zwarte lijn af die zich in de buurt van de bruine lijn bevindt, daarna is alles in orde."

Kan iemand met een apparaat van deze stijl bevestigen of ze deze kabels op hun Audi TT hebben moeten aansluiten?

Bedankt voor de hulp.

#7 ·
Ik denk dat de fabrikant wil zeggen dat de head unit alleen werkt met analoge ingangen voor de stuurwielbediening, d.w.z. dat ze de CAN-bus interface naar de stuurwielbediening niet hebben geïmplementeerd.

Het is denkbaar (maar ik heb geen idee of dit klopt) dat het stuurwiel zelf analoge spanningen gebruikt om de status van de schakelaars naar de CCU te sturen, die vervolgens CAN-berichten naar de head unit stuurt. Zoiets.

Stuurwiel -> analoge spanning -> CCU -> CAN-bericht -> CAN-compatibele Head unit

Ze lijken te suggereren dat je de draden tussen het stuurwiel en de CCU kunt aftappen, zoals dit:

Stuurwiel -> analoge spanning -> Key 1 / Key 2 -> Analoge Head Unit

Ik zou er zeker van willen zijn dat dit zou werken voordat ik het probeerde en ook dat het de CCU niet zou verstoren.

Een veel veiligere manier zou zijn:

Stuurwiel -> analoge spanning -> CCU -> CAN-bericht -> Connects 2-stijl interface -> Key 1 / Key 2 -> Analoge Head Unit

UPDATE Post van MT-V6 verderop suggereert dat het stuurwiel via een LIN Bus interface is verbonden met een lokale ECU, dus het aftappen van de stuurwielbedrading zal zeker niet werken.

#9 ·
Ik heb verschillende PX6-roms gereverse-engineerd en ik kan je verzekeren dat sleutel 1 en sleutel 2 niet hoeven te worden gebruikt.
De "simpele" A3/A4/TT canbus is prima in staat om alles te doen, inclusief alle stuurknoppen, en wordt gebruikt door veel verschillende Android rom-typen (8257, teyes, PX5, PX6, etc etc). Dus ofwel de verkoper heeft je een slechte rom gegeven of een slechte canbus box.

#11 ·
Werken er andere canbus-functies naast de stuurwielbediening? Als u bijvoorbeeld de koplampen aanzet, moet de unit dit weerspiegelen door de helderheid te verlagen en de zachte knoppen moeten aangaan.
Werkt de deurfunctie? Sommige roms (niet alle) staan ​​toe dat de status van het openen van de deur wordt weergegeven. Schakelt het in de achteruit zetten de head unit naar de cameramodus? Dit vereist allemaal dat de canbus-box -> head unit correct functioneert.

Als andere canbus-functies werken, kan het de kabel zelf zijn. De 16-pins eenvoudige canbus heeft pin-outs voor verlichting, ACC aan/uit, achteruit, samen met CAN H en CAN L. Ik zou de kabel die van elke pin komt inspecteren en kijken of deze correct in de head unit gaat.

#13 ·
Helaas kan ik niet helpen met uw probleem, maar om wat info toe te voegen. De stuurwielbediening heeft slechts 3 draden: stroom, aarde en LIN. Ik neem aan dat de stuurwielmodule de LIN omzet in CANBUS, waar deze door de headunit kan worden opgepikt.

De LIN wordt ook gebruikt om de achtergrondverlichting van de stuurwielbediening in te schakelen wanneer de koplampen worden ingeschakeld, en ook de schakelflippers van de versnellingsbak als je die hebt.

De bedieningselementen aan de rechterkant zijn eigenlijk een submodule en worden in een VCDS-scan weergegeven als een submodule van de stuurwielbedieningsmodule. De bedieningselementen aan de linkerkant zijn doorgelust in die aan de rechterkant.

#16 ·
Hallo vriend,

Het paste ook niet bij mij, ik moest de doos aan de onderkant horizontaal met een zaag ongeveer 5 cm inkorten.

Met betrekking tot de Canbus, ondanks pogingen om te helpen van collega's (waarvoor ik zeer dankbaar ben), heb ik de stuurwielbediening niet kunnen bedienen.

Ik hoop dat het helpt.

Groeten.

#18 ·
Hallo, ik weet dat deze thread oud is, maar ik wilde even delen dat ik hetzelfde probleem had als OP en de simpele A3, A4, TT Canbus box heb, maar die canbus instellingen werkten niet voor mij. Vandaag heb ik eindelijk VW, SKODA geprobeerd onder de simpele optie en nu werkt het eindelijk!! Het lijkt erop dat OP dit ook heeft geprobeerd en het werkte niet, dus ik zou gokken dat je een andere canbus box verkeerd hebt gelabeld en misschien veel van de simpele interfaces moet proberen totdat je er een hebt die werkt