Audi TT Forum banner

Tijd voor het vervangen van de distributieketting?

1 reading
2.3K views 39 replies 6 participants last post by  Wormrider  
#1 ·
Ik heb een scan van mijn motor in VCDS gedaan en ik denk dat het tijd is voor een distributiekettingvervanging. Van wat ik heb gevonden, zou de fasepositie-uitlezing <+/- 4% moeten zijn. Gezien het feit dat de motor 97.000 mijl heeft gereden, denk ik dat het sowieso tijd is. Ik heb nog nooit een ketting vervangen, alleen riemen, dus ik heb een paar vragen.

1. Weet iemand hoeveel uur het zou moeten duren om de service uit te voeren?
2. Zijn de OEM-onderdelen acceptabel of zijn er andere fabrikantenonderdelen die robuuster zijn?
3. Welke onderdelen moeten samen met de ketting(en) worden vervangen?
4. Zijn er extra onderdelen die op dit moment moeten worden gecontroleerd en indien nodig vervangen?
 
#2 ·
Welke motor heeft u? Als u het volgende kunt verstrekken, zal ik uw profiel bijwerken zodat het altijd wordt weergegeven.

• Jaar:
• Motor: 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 2.0 TDI, 2.5 TFSI, 3.2 VR6​
• Motorcode*: CDAA, EA888, EA113, CEPA, BUB​
• Versnellingsbak: DSG of Handgeschakeld​
• Aandrijving: FWD of Quattro​
• Model: Coupe of Roadster​

* Uw motorcode is erg belangrijk, aangezien er twee zeer verschillende 2.0 TFSI-motoren beschikbaar zijn. De code is te vinden op het VIN-label in de kofferbak of in de voorkant van de handleiding of het serviceboekje.

Goed om hier te lezen. Zorg ervoor dat u de verstrekte informatie volgt, zodat u zeker weet dat de waarden correct zijn -

 
#3 ·
Hallo - meestal niet zo snel om mee te doen, maar zag je vragen, en als je eenmaal de autodetails - SJP hierboven - hebt gedeeld, weet ik zeker dat je een hoop nuttig advies zult krijgen.

In de tussentijd, en als je motor dezelfde is als de mijne (Gen 2 EA888) deel ik graag alles wat nuttig is uit mijn eigen ervaring vorig jaar. Mijn TT had meer dan 130.000 mijl gereden en had nog steeds de in de fabriek gemonteerde distributiekettingspanner, dus ik wilde het ding graag vervangen en tegelijkertijd alle bijbehorende onderdelen vernieuwen terwijl de zijkant van de motor eraf was.

Afhankelijk van je auto kan de spanner op elk moment kapot gaan als de motor 60.000 plus op de klok heeft, en je motor verpesten, dus je zult waarschijnlijk gelijk hebben om het werk zo snel mogelijk te laten doen.

Ik besloot het werk zelf te doen, kocht alle originele Audi-onderdelen en deed grondig onderzoek naar het hele proces. Ik heb het volgende vervangen.
  • Distributiekettingspanner
  • Balansas kettingspanner
  • Distributieketting, balansas ketting en oliepompketting
  • Alle kettingspanners, bouten etc.
  • Krukasbout
  • Motorsteunbouten
  • Bovenste en onderste distributiedeksels, afdichtingen en bouten
  • Nokkenasbrug afdichting
  • V-snaar
  • Turbo afdichting
  • Ik heb ook een nieuwe oliepeilstok geplaatst en je zult de oliefilter vervangen voordat je de motorolie weer bijvult.
Mijn mening is, hoewel je weet wat je doet en goede aftermarket-onderdelen kunt identificeren, dat je voor een kritieke klus zoals het reviseren van de distributie het beste componenten moet halen voor gemoedsrust. Dit hangt uiteraard van veel dingen af - je budget, hoe lang je de auto wilt houden, of je de klus zelf wilt doen etc, etc.

Trouwens, het is me gelukt om alle onderdelen te verwijderen en te vervangen, maar ik heb een garage gevraagd om alles weer in elkaar te zetten. Als ik ergens beschut had gezeten, in plaats van op mijn oprit, had ik het allemaal zelf kunnen afmaken, maar onderschat de hoeveelheid werk niet - of het belang van het goed doen!

Ik denk dat ik ongeveer ÂŁ 800 aan originele onderdelen heb uitgegeven - en dan nog eens ÂŁ 900 aan de garagekosten voor het weer in elkaar zetten. Audi had me ongeveer 7 uur arbeidstijd geoffreerd om de klus te klaren, maar ik heb een video gezien waarin een Amerikaanse monteur het grootste deel van de klus in zeer korte tijd deed. Ik schat dat de Audi-route zou hebben gekost

Als je besluit om een garage dit voor je te laten doen, kies ze dan zorgvuldig uit. Velen zullen deze klus niet aannemen, ofwel omdat ze te druk zijn met APK-reparaties of omdat ze niet de ervaring hebben om dit specifieke werk te doen.

Ik deel graag ander algemeen advies uit mijn eigen ervaring als het helpt.
 
#4 ·
OP heeft een RS, dus het is een EA855-motor...

Om eerlijk te zijn, wist ik niet eens dat dit zo'n groot ding was op de EA855... Maar goed, er zijn er relatief weinig van, dus misschien hoor je er niet zoveel over als de 2.0Ts. Dit type distributiekettingen in moderne motorontwerpen zullen na verloop van tijd zeker slijten; en 100.000 mijl nadert de tijd dat de meeste EA888's al klaar zouden zijn of gedaan moeten worden.

Ik kan niet echt zeggen wat de "verwachte waarden" zouden moeten zijn op de I5-motor, maar...

1. Weet iemand hoeveel uur het zou moeten duren om de service uit te voeren?
In tegenstelling tot de EA888 heeft de EA855 zijn distributie op de achterkant van de motor, dus je zult de transmissie moeten verwijderen om dit te doen. Persoonlijk zou ik waarschijnlijk een... lang weekend... hiervoor reserveren, lol. Als we het hebben over arbeidsuren in de werkplaats... zijn het er waarschijnlijk een heleboel, gezien de transmissie R&R. Het zou goed zijn om na te denken over/te doen/te laten doen wat je "toch al bezig bent".

Hier is een [versnelde] video over het proces (Franse jongens maar bijna geen woorden gesproken), ik denk dat dit eigenlijk ook een Mk2 TT-RS is:

2. Zijn de OEM-onderdelen acceptabel of zijn er onderdelen van andere fabrikanten die robuuster zijn?
Ik zou alleen de meest up-to-date OE-onderdelen gebruiken. Hoeft niet van VAG te zijn... typische OE's voor deze onderdelen zijn INA, Iwis, etc.

3. Welke onderdelen moeten samen met de ketting(en) worden vervangen?
Spanner, geleiders, bouten... Ik weet zeker dat er "complete kits" voor zijn. Ik ben er vrij zeker van dat er twee kettingen en twee spanners bij betrokken zijn. De eerste ketting gaat van de krukas naar een andere as die de HPFP aandrijft, dan gaat een andere ketting van daar naar de nokkenassen.

4. Zijn er extra onderdelen die op dit moment moeten worden gecontroleerd en zo nodig vervangen?
Ik weet niet zeker wat je zou moeten bekijken of overwegen om te upgraden, enz., maar zo'n beetje al het andere waarvoor de transmissie eruit moet, kan hier worden gedaan. RMS is er een, uit mijn hoofd. Als je de koppeling wilt upgraden... is er nog een. Enz.
 
#5 ·
Mijn auto is een 2013 TTRS. Omdat ik in de VS ben, kun je snel afleiden dat ik de 2.5L turbo CEPB-motor en 6MT heb. Alle US RS'en waren Quattro coupés.

Na het doorzoeken van een paar websites heb ik een lijst met de minimaal benodigde onderdelen.
  • 2 distributiekettingen
  • 4 glijrails
  • 1 pakking
  • 2 kettingspanners
  • 2 schroeven voor de nokkenassen

De prijs voor een kit varieert van $830-$1217. Het lagere nummer is van bar-tek.com in het VK en onderdelen zijn afkomstig uit "Duitsland". Het hogere nummer is van ECS Tuning en alle onderdelen zijn van Audi. Als 8 uur tijd redelijk is, dan bedragen de arbeidskosten bij een Audi-dealer minimaal $1.000. Ik moet navraag doen bij mijn Indy-garage om te zien of ze beter zijn qua prijs en welke onderdelen ze gebruiken. Ik zal om alle gebruikte onderdelen terugvragen.

Blijf op de hoogte.
 
#6 ·
Mijn auto is een 2013 TTRS. Omdat ik in de VS ben, kun je snel afleiden dat ik de 2.5L turbo CEPB-motor en 6MT heb. Alle US RS'en waren Quattro coupés.

Na het zoeken op een paar websites heb ik een lijst met de minimaal benodigde onderdelen.
  • 2 distributiekettingen
  • 4 glijrails
  • 1 pakking
  • 2 kettingspanners
  • 2 schroeven voor de nokkenassen

De prijs voor een kit varieert van $830-$1217. Het lagere nummer is van bar-tek.com in het VK en onderdelen zijn afkomstig uit "Duitsland". Het hogere nummer is van ECS Tuning en alle onderdelen zijn van Audi. Als 8 uur tijd redelijk is, dan zijn de arbeidskosten bij een Audi-dealer minimaal $1.000. Ik moet overleggen met mijn Indy-werkplaats om te zien of ze beter zijn qua prijs en welke onderdelen ze gebruiken. Ik zal om alle gebruikte onderdelen terugvragen.

Blijf kijken.
Hallo,

Voor een goede werking zijn de volgende onderdelen nodig

07K109158C Distributieketting (lager)

07K109469H Glijrail

07K109513D Glijrail

07K109467H Kettingspanner

07K109231A Distributieketting (boven)

07K109510B Glijrail (kettingspanner)

07K109514D Glijrail

07K109217F Kettingspanner

07K109235A Afdichting (voor kettingspanner)

07K103081 Oliefilter (gaas microfilter)

N91042802 Zeskantbout Audi A6L 4F "CN" (nokkenasbout)

06E109257P Regelklep (N205 – timing olie controle) (2 stuks)

07K121149 Afdichtring (op bovenste distributiedeksel)

07K109345 Pakking (op bovenste distributiedeksel)

07K103483A Afdichting (kleppendeksel)

06J103831 Ontkoppelings element (kleppendekselbout)

N90041102 O-Ring (onderste distributiekettingdeksel)

070109293B Afdichtring (onderste distributiekettingdeksel)

059103051K Asafdichting maat 85X105X8 (krukasafdichting op onderste distributiekettingdeksel)

07K145215A Afdichting (vacuĂĽmpomp)

Nieuwe bouten voor het vliegwiel en ik stel persoonlijk een complete koppelingsset voor

Vraag gerust om meer info, indien nodig!

John
 
#7 ·
Ik heb vandaag mijn lokale Audi-dealer gebeld voor een schatting van deze service en ze antwoordden met $5.000 en het zou 2 dagen duren. Ik belde een lokale Indy die gespecialiseerd is in Europese high-end auto's en kreeg een offerte van $8.000 en het zou twee dagen duren. Ik ben echt balen.
 
#8 ·
Ik belde vandaag mijn lokale Audi-dealer voor een schatting van deze service en ze antwoordden met $5.000 en het zou 2 dagen duren. Ik belde een lokale Indy die gespecialiseerd is in euro-high-end auto's en kreeg een offerte van $8.000 en het zou twee dagen duren. Ik ben echt van streek.
Het is inderdaad een dure klus en kost natuurlijk tijd. Uw auto met MT kan met de motor in de auto worden gedaan. Voor een auto met AT (zoals de mijne) moet de motor worden verwijderd, omdat de versnellingsbak niet kan worden verwijderd omdat deze te dicht bij het chassis zit.
 
#9 ·
Ik heb nu een complete lijst van de benodigde onderdelen. Na het controleren van verschillende websites van Audi-dealers kan ik 30% besparen op de kosten van de onderdelen. Dit zou een besparing van ongeveer $1.000 opleveren.
 
#12 ·
Ik heb nu een complete lijst van de benodigde onderdelen. Na het controleren van verschillende websites van Audi-dealers kan ik 30% besparen op de kosten van de onderdelen. Dit zou een besparing van ongeveer $1.000 opleveren.
Hoi. Ik ben van plan om binnenkort dezelfde klus aan mijn CEPA RS te doen. Kunt u een lijst met alle onderdeelnummers voor deze klus verstrekken en advies geven als u het werk al heeft gedaan?

Dank u wel
 
#10 ·
Vandaag teruggekeerd naar de dealer en de onderdelenafdeling stemde ermee in om mij de onderdelen te geven tegen de groothandelsprijs, wat ongeveer 20% korting op de lijst is. Op deze manier kan ik nog steeds de Audi 12 maanden/12.000 mijlen garantie krijgen. De monteurs willen mijn auto bekijken voordat ze mij een definitieve offerte geven. Deze service is zeer zeldzaam.

Blijf kijken ......
 
#17 ·
Dit is de lijst die de winkel me stuurde. Ik breng mijn auto op de 21e voor reparatie. We zullen zien of er meer is nadat ik de auto heb opgehaald.
View attachment 536577
07K109283F & 07K109224 zijn niet nodig. Alleen als de afdekking van de auto problematisch is en om een specifieke reden nodig is, en het tweede deel alleen als er slijtage is.
 
#24 ·
Het is een van de belangrijkste onderdelen. De meeste monteurs stellen ze voor (weten de reden niet). Vanwege de kilometerstand en de leeftijd van de auto moeten ze worden vervangen. Als elektrotechnisch ingenieur heb ik vermeld dat het elektromechanische onderdelen zijn (elektrisch gestuurde kleppen met bewegende delen binnenin) die de olie stroom naar de nokkenasverstellers regelen en op die manier de nokkenastiming regelen. Elektrische kleppen worden na verloop van jaren en gebruik ook "moe". Het is aan u...
 
#25 ·
Het is een van de belangrijkste onderdelen. De meeste monteurs stellen ze voor (weten de reden niet). Vanwege de kilometerstand en de leeftijd van de auto moeten ze worden vervangen. Als elektrotechnisch ingenieur heb ik vermeld dat het elektromechanische onderdelen zijn (elektrisch gestuurde kleppen met bewegende onderdelen binnenin) die de olie toevoer naar de nokkenasverstellers regelen en op die manier de nokkenastiming regelen. Elektrische kleppen worden in de loop der jaren en het gebruik ook "moe". Het is aan jou...
Dat is nu logisch nadat je hebt uitgelegd hoe ze werken. Ik ben van plan om met de auto te rijden tot volgende zomer, dan begin ik met het werk aan de distributieketting. Denk je dat als ik deze onderdelen nu vervang, het de -7,00 kW timing zou verbeteren en de faseposities van de nokkenas inlaat en uitlaat iets dichter bij nul zou brengen als ze wat lui zijn geworden?
 
#31 ·
Mijn auto staat nu al vier dagen in de reparatiewerkplaats. Blijkbaar moesten ze een paar pakkingen bestellen die niet op de originele onderdelenlijst stonden. Afhankelijk van wanneer de bestelling arriveert, haal ik hem vandaag of maandag op. De werkplaats heeft me een hele mooie BMW X1 als leenauto gegeven, dus ik mag niet klagen.
 
#32 ·
Mijn auto staat nu al vier dagen in de reparatiewerkplaats. Blijkbaar moesten ze een paar pakkingen bestellen die niet op de originele onderdelenlijst stonden. Afhankelijk van wanneer de bestelling aankomt, haal ik hem vandaag of maandag op. De werkplaats heeft me een hele mooie BMW X1 als leenauto gegeven, dus ik mag niet klagen.
Welke pakkingen waren er nodig?
 
#33 ·
Mijn rekening voor het vervangen van de distributiekettingen was iets hoger dan geciteerd. De meeste mensen zouden dit bedrag uitgeven voor een hele auto. Gezien het feit dat een vervanging veel duurder zou zijn, heb ik mezelf ervan overtuigd dat het de moeite waard was. De auto werkt tot nu toe prima.

Hieronder staat een kopie van de bon. Ik kan me niet herinneren hoe ik een pdf-bestand moet plaatsen.
 

Attachments

#34 ·
Leuk om te horen dat de klus geklaard is en de auto perfect rijdt!
De onderdelen:
07L109083H Nokkenasversteller
07L109084G Nokkenasversteller
07K109283F Distributiedeksel
07K109224 Tandwielas
waren niet nodig... naar mijn mening natuurlijk! Ook, aangezien ze de "tandwielas" hebben vervangen, waarom dan niet ook het "tandwiel"...