Hallo - meestal niet zo snel om mee te doen, maar zag je vragen, en als je eenmaal de autodetails - SJP hierboven - hebt gedeeld, weet ik zeker dat je een hoop nuttig advies zult krijgen.
In de tussentijd, en als je motor dezelfde is als de mijne (Gen 2 EA888) deel ik graag alles wat nuttig is uit mijn eigen ervaring vorig jaar. Mijn TT had meer dan 130.000 mijl gereden en had nog steeds de in de fabriek gemonteerde distributiekettingspanner, dus ik wilde het ding graag vervangen en tegelijkertijd alle bijbehorende onderdelen vernieuwen terwijl de zijkant van de motor eraf was.
Afhankelijk van je auto kan de spanner op elk moment kapot gaan als de motor 60.000 plus op de klok heeft, en je motor verpesten, dus je zult waarschijnlijk gelijk hebben om het werk zo snel mogelijk te laten doen.
Ik besloot het werk zelf te doen, kocht alle originele Audi-onderdelen en deed grondig onderzoek naar het hele proces. Ik heb het volgende vervangen.
- Distributiekettingspanner
- Balansas kettingspanner
- Distributieketting, balansas ketting en oliepompketting
- Alle kettingspanners, bouten etc.
- Krukasbout
- Motorsteunbouten
- Bovenste en onderste distributiedeksels, afdichtingen en bouten
- Nokkenasbrug afdichting
- V-snaar
- Turbo afdichting
- Ik heb ook een nieuwe oliepeilstok geplaatst en je zult de oliefilter vervangen voordat je de motorolie weer bijvult.
Mijn mening is, hoewel je weet wat je doet en goede aftermarket-onderdelen kunt identificeren, dat je voor een kritieke klus zoals het reviseren van de distributie het beste componenten moet halen voor gemoedsrust. Dit hangt uiteraard van veel dingen af - je budget, hoe lang je de auto wilt houden, of je de klus zelf wilt doen etc, etc.
Trouwens, het is me gelukt om alle onderdelen te verwijderen en te vervangen, maar ik heb een garage gevraagd om alles weer in elkaar te zetten. Als ik ergens beschut had gezeten, in plaats van op mijn oprit, had ik het allemaal zelf kunnen afmaken, maar onderschat de hoeveelheid werk niet - of het belang van het goed doen!
Ik denk dat ik ongeveer ÂŁ 800 aan originele onderdelen heb uitgegeven - en dan nog eens ÂŁ 900 aan de garagekosten voor het weer in elkaar zetten. Audi had me ongeveer 7 uur arbeidstijd geoffreerd om de klus te klaren, maar ik heb een video gezien waarin een Amerikaanse monteur het grootste deel van de klus in
zeer korte tijd deed. Ik schat dat de Audi-route zou hebben gekost
Als je besluit om een garage dit voor je te laten doen, kies ze dan zorgvuldig uit. Velen zullen deze klus niet aannemen, ofwel omdat ze te druk zijn met APK-reparaties of omdat ze niet de ervaring hebben om dit specifieke werk te doen.
Ik deel graag ander algemeen advies uit mijn eigen ervaring als het helpt.