Audi TT Forum banner

Audi TT Mk2 Lista kontrolna używanego samochodu - mile widziane komentarze

5.2K views 39 replies 11 participants last post by  JPE61  
#1 ·
Dodałem tę listę do FAQ - Przewodnik kupującego Audi TT Mk2 (8J), aby pomóc każdemu, kto rozważa zakup swojego pierwszego używanego TT Mk2.

Wiem, że istnieje mnóstwo list kontrolnych przed zakupem, ale chciałem stworzyć tę dla kogoś, kto jest całkowicie nieznajomy z tym, czego szukać, rozważając TT Mk2 i zapewnić mu listę kontrolną, którą może zabrać ze sobą.

Należy pamiętać, że jest to tylko ogólna inspekcja wizualna, którą każdy potencjalny kupujący może przeprowadzić, oglądając Mk2 po raz pierwszy. Nie jest to pełna inspekcja mechaniczna. Jednakże, jeśli pominąłem coś, co jest specyficzne dla Mk2, co Twoim zdaniem powinno zostać uwzględnione lub pomocne dla kogoś, kto ogląda swojego pierwszego TT Coupe lub Roadster Mk2, daj mi znać, abym mógł dodać to do listy.


Jak sugerowano, zaznaczyłem tematy Ogólne w porównaniu do tematów specyficznych dla Mk2

Inspekcja zewnętrzna -
• Szyba przednia bez pęknięć lub poważnych odprysków kamieni.
• Kolory paneli nadwozia pasują, panele są wyrównane.
• Brak „fal” w metalu lub lakierze, wskazujących na możliwe uszkodzenia i naprawy.
• Świeżo położona farba może ukrywać rdzę lub niedawne uszkodzenia powypadkowe.
• Szwy bagażnika, maski i drzwi są równe i prawidłowo wyrównane.
• Reflektory i światła tylne są prawidłowo wyrównane z panelami nadwozia.
• Lusterka boczne kierowcy i pasażera nie są uszkodzone.
• Przednia krata jest prawidłowo wyrównana z przednim zderzakiem i liniami maski.
• Reflektory, światła przeciwmgielne, światła tylne nie mają pęknięć, odprysków ani poważnych uszkodzeń od kamieni i są wolne od oznak wnikania wody.
• Obudowa wlewu paliwa i klapka paliwa nie są porysowane ani uszkodzone. Korek paliwa jest obecny i dobrze zamocowany.
• Uszczelki drzwi, bagażnika lub klapy są obecne i nieuszkodzone (np. bez rozdarć, pęknięć itp.).
• Maska, klapa i bagażnik (Roadster) są wspomagane siłownikami gazowymi i powinny utrzymywać maskę, klapę lub bagażnik w pozycji otwartej.
• Zwalniacz maski znajduje się w panelu pod kolanem kierowcy. Powinien otwierać maskę łatwo i bez wahania.
- Uwaga: Użyj delikatnego obrotu uchwytu podczas otwierania maski. Nie szarp go.
• Sprawdź nadkola pod kątem oznak ocierania, wskazujących, że pojazd mógł być obniżony lub miał szersze koła w pewnym momencie.
• Jeśli obecny jest przedni spoiler i tylny dyfuzor, są one prawidłowo zamontowane.
• Jeśli zainstalowane są czujniki parkowania, są one obecne, a kolor lakieru pasuje.
Modele S-Line i TTS:
  • Sprawdź, czy pojazd jest faktycznie modelem S-Line lub TTS.
  • Modele S-line będą miały plakietki na przednich błotnikach, na listwie kierownicy i wytłoczone na siedzeniach kierowcy i pasażera
  • Modele TTS będą miały logo TTS na grillu, bagażniku, na listwie kierownicy, wytłoczone na siedzeniach kierowcy i pasażera oraz na tarczy prędkościomierza.
Pojazdy Quattro powinny mieć plakietkę na przednim grillu i na bagażniku.

Koła -
• Koła nie są zdeformowane, pęknięte ani mocno porysowane.
• Koła pasują do siebie.
• Sprawdź, czy koła są oryginalnymi felgami Audi (można to zrobić, gdy koła są zdjęte podczas inspekcji mechanicznej hamulców i tarcz).
• Wszystkie nakrętki kół są obecne.
• Wszystkie nakrętki kół są obecne.
• Nakładki środkowe z logo na kołach są obecne.
• Jeśli zainstalowana jest nakrętka blokująca, klucz do nakrętki jest dopasowany.
- Klucz do nakrętki powinien znajdować się w bagażniku wraz z kluczem do kół i innymi narzędziami. Upewnij się, że pasuje do wszystkich czterech nakrętek blokujących!
• Sprawdź, czy na kołach nie ma nadmiernej liczby ciężarków wyważających.

Opony -
• Opony są renomowanej marki; (np. Pirelli, Bridgestone, Michelin itp.)
• Sprawdź datę na oponach. (Jak określić wiek, link tutaj)
  • Jeśli mają 5 lat lub więcej, dokładnie sprawdź i użyj wieku jako narzędzia negocjacyjnego.
  • Jeśli mają 10 lat lub więcej, uznaj opony za bezwartościowe (niezależnie od pozostałego bieżnika). Nalegaj na wymianę opon lub obniżenie ceny samochodu, aby pokryć koszty wymiany.
• Wszystkie opony są tej samej marki, modelu i rozmiaru.
• Opony są wolne od nacięć, pęcherzy, rozdarć, pęknięć lub poważnego ścierania.
• Zużycie opon jest generalnie równe na wszystkich czterech oponach.
• Opony są prawidłowo zamontowane zgodnie z kierunkiem obrotu.
• Ciśnienie powietrza jest prawidłowe.
• Narzędzia do opon są obecne w bagażniku. (Uwaga - Audi TT Mk2 nie ma zapasowej opony ani koła zapasowego OEM).

Hamulce -
• Pojazd jedzie prosto i nie ściąga w żadną stronę podczas hamowania.
• Hamulec postojowy zwalnia się i zaciąga swobodnie.
• Brak zgrzytów podczas hamowania.
• Brak wibracji lub pulsacji pedału hamulca podczas hamowania.
• Koła nie blokują się podczas hamowania (ABS).
• Tarcze i zaciski nie są zardzewiałe.
- Niewielka rdza powierzchniowa na tarczach jest dopuszczalna, jeśli samochód stał przez dłuższy czas, zwłaszcza w wilgotnym lub mokrym środowisku. Podczas pierwszej jazdy próbnej mogą występować pewne „zgrzyty” podczas hamowania, ale powinny one ustąpić po pierwszych kilku kilometrach jazdy próbnej.

Komora silnika -
• Po pociągnięciu wewnętrznej dźwigni zwalniającej, drugie zabezpieczenie maski znajduje się pod środkiem maski. Naciśnij je, aby otworzyć maskę.
• Istnieją dwa siłowniki gazowe wspomagające podnoszenie maski i powinny one utrzymywać maskę otwartą.

Silnik wyłączony:
• Silnik powinien być wolny od wycieków płynów lub oleju.
• Korek i szyjka wlewu oleju powinny być czyste.
• Wyjmij korek oleju i sprawdź, czy nie ma „majonezu”.
• Brak zapachów paliwa, oleju, płynu przekładniowego lub chłodniczego.
• Spód maski jest stosunkowo czysty i nie jest rozpryskany olejem.
• Wyciągnij bagnet i sprawdź, czy poziom oleju jest prawidłowy i czy w oleju nie ma oznak „majonezu” z płynu chłodniczego.
• Węże i wiązki przewodów są w ogólnie dobrym stanie, wolne od pęknięć lub deformacji.
• Fabryczna skrzynka powietrzna i filtr powietrza są obecne.
- Jeśli zainstalowano system dolotowy typu Ram-Air, zapytaj sprzedawcę o dodatkowe strojenie.
• Podejrzewaj świeżo wyczyszczoną komorę silnika, ponieważ sprzedawca mógł ją wyczyścić tylko po to, aby usunąć wszelkie oznaki wycieków oleju.
• Inspekcja mechaniczna powinna ujawnić wszelkie wycieki po zdjęciu osłony pod silnikiem i sprawdzeniu silnika/skrzyni biegów od spodu.
W silnikach TDI i TFSI należy zdjąć plastikową osłonę silnika, aby zobaczyć, co dzieje się pod spodem.
W silniku 3.2 VR6 dokładnie sprawdź złącza świec zapłonowych i wiązkę pod kątem oznak uszkodzenia lub zużycia.
Zbiornik płynu chłodniczego znajduje się po lewej stronie, patrząc na silnik. Sprawdź poziom. Kolor płynu chłodniczego to różowy (G12).
Korek zbiornika płynu do spryskiwaczy (niebieski) znajduje się po prawej stronie, patrząc na komorę silnika, tuż za siłownikiem przy krawędzi błotnika.

Silnik pracujący na biegu jałowym:
• Silnik powinien uruchomić się natychmiast, bez wahania.
• Brak pisków, grzechotania lub nietypowych dźwięków podczas pracy silnika.
• Obserwuj pasek osprzętu i napinacz pod kątem wibracji lub nadmiernego luzu.
• Podkręć silnik; nie powinien się nadmiernie trząść ani wibrować.
• Obserwuj kolor spalin - niebieski dym oznacza spalanie oleju, czarny dym oznacza zbyt bogatą mieszankę.

Układ kierowniczy i zawieszenie -
• Pojazd nie zjeżdża na bok podczas zwalniania kierownicy.
• Kierownica jest wyśrodkowana podczas jazdy na wprost.
• Układ kierowniczy jest stabilny, bez wibracji.
• Brak oporu w kierownicy podczas skręcania.
• Brak klikania, stukania lub zgrzytania podczas skręcania.
• Brak nadmiernego oleju wokół amortyzatorów, wskazującego na możliwy wyciek.
• Tuleje zawieszenia nie są popękane ani rozszczepione.
• Osłony przegubów napędowych nie są podarte, rozdarte ani uszkodzone.
Uwaga: TT Mk2 nie ma pompy/płynu hydraulicznego, ponieważ jest to konstrukcja elektromechaniczna.

Elektryka -
• Wszystkie wskaźniki działają; prędkościomierz, obrotomierz, temperatura oleju, wskaźnik paliwa.
• Kontrolki ostrzegawcze zapalają się i gasną po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
• Wszystkie światła działają; światła mijania, światła drogowe, przeciwmgielne, kierunkowskazy, światła hamowania, światła awaryjne i światła cofania. Sprawdź również, czy kierunkowskazy w lusterkach są sprawne.
• Lusterka boczne działają, a jeśli są skonfigurowane, składają się.
• Sprawdź lusterko środkowe, a jeśli jest obecne, automatyczne przyciemnianie działa, a kompas jest sprawny.
• Lampki do czytania działają.
• Jeśli obecne, sprawdź, czy przyciski na kierownicy działają.
• Jeśli obecne, sprawdź, czy łopatki zmiany biegów działają.
• Sterowanie klimatyzacją działa prawidłowo.
  • Testuj ogrzewanie i klimatyzację podczas jazdy.
  • Sprawdź, czy wentylator działa na wszystkich prędkościach, a wybór nawiewu i odmrażacz działają prawidłowo.
• Głośniki działają prawidłowo; brak brzęczenia, buczenia, trzasków lub nietypowych dźwięków.
• Sprawdź, czy wszelkie akcesoria do systemu audio (np. Bluetooth, zestaw głośnomówiący itp.) działają prawidłowo.
• Dysze spryskiwaczy szyby przedniej działają prawidłowo.
• Dysze spryskiwaczy reflektorów działają prawidłowo -
- Będą one obecne tylko w przypadku reflektorów Bi-ksenonowych​
- Spryskiwacze reflektorów aktywują się tylko co 5. mycie szyby i tylko przy włączonych reflektorach.​
• Podgrzewanie siedzeń jest sprawne.
• Elektryczne siedzenia poruszają się swobodnie we wszystkich kierunkach. Jeśli obecne, sprawdź, czy podparcie lędźwiowe również działa prawidłowo.
• Okna kierowcy i pasażera otwierają się i zamykają swobodnie, bez wahania, pisku lub zgrzytów.
• Zamek drzwi kierowcy działa (Uwaga - na drzwiach pasażera nie ma przycisku blokady drzwi.)
• Klamka drzwi pasażera (wewnętrzna i zewnętrzna) działa prawidłowo.
• Przycisk okna pasażera działa prawidłowo.
• Przycisk otwierania wlewu paliwa działa.
• Przycisk otwierania bagażnika działa.
• System alarmowy działa , w tym dwa przyciski ustawiania alarmu znajdujące się na krawędzi drzwi kierowcy.
• Światła awaryjne działają.
• Popielniczka jest podświetlona, a zapalniczka działa.
• Zaciski akumulatora nie są skorodowane (akumulator Mk2 znajduje się w bagażniku, po prawej stronie).
Radio, wzmacniacz i zmieniarka CD działają prawidłowo.
- Jeśli obecny, wzmacniacz znajduje się za panelem bagażnika po lewej stronie.
- W zależności od pakietu opcji, zmieniarka CD lub złącze iPod znajduje się w schowku.
Pojazdy z nawigacją RNS-E powinny mieć płytę DVD z nawigacją w jednostce głównej. Otwórz przedni wyświetlacz i naciśnij przycisk wysuwania, aby sprawdzić, czy jest obecna.
Przycisk spoilera działa.
Przycisk MagRide działa (jeśli jest obecny).
Przycisk TPMS działa (jeśli jest obecny).
Przejdź przez menu DIS, aby sprawdzić, czy wszystkie piksele na wyświetlaczu działają.
Oba kluczyki z pilotem są obecne. W Ameryce Północnej może być również dołączony plastikowy kluczyk serwisowy.
- Jeśli pojazd jest dostarczany tylko z jednym pilotem, cena sprzedaży powinna to odzwierciedlać (szacowany koszt wymiany drugiego pilota wynosi ~300,00 USD / 230,00 GBP).
Jeśli obecne, punkty awaryjnego rozruchu znajdują się w komorze silnika, na prawo od lewej wieży amortyzatora.

Wnętrze -

Kabina:

• Siedzenia nie są nadmiernie zużyte i nie ma pęknięć ani rozdarć materiału.
• Wykładzina nie jest nadmiernie zużyta.
• Oryginalne dywaniki podłogowe są obecne lub dostępne.
• Wykładzina nie jest mokra ani wilgotna.
• Drzwi otwierają się i zamykają swobodnie.
• Pasy bezpieczeństwa nie są zużyte ani postrzępione i prawidłowo się zwijają.
Po pierwszym otwarciu drzwi kierowcy uważnie nasłuchuj, czy pompa paliwa się uruchamia.
Zamki drzwi - upewnij się, że wykonujesz następujące testy za pomocą OBU pilotów -
- Naciśnij przyciski pilota i sprawdź, czy można odblokować i zablokować drzwi oraz klapę/bagażnik.
- Odblokuj i zablokuj drzwi kierowcy fizycznym kluczykiem, ponieważ rozładowana bateria sprawi, że Twój pilot będzie bezużyteczny.
Schowek otwiera się swobodnie, bez oporu podczas otwierania lub zamykania. Sprawdź, czy oba piloty mogą obsługiwać zamek.
Ramki nawiewów obracają się swobodnie. Uwaga - ramki obracają się tylko o 90° z pozycji godziny 12 do godziny 3.
Tylne siedzenia Coupe składają się do przodu. Sprawdź, czy zwalniacz działa prawidłowo.
Pojemniki do przechowywania pod siedzeniami otwierają się i zamykają łatwo (jeśli są obecne).
Uchwyty na foteliki dziecięce (jeśli są obecne) są dostępne tylko na tylnych siedzeniach Coupe.
Tylna półka jest obecna w Coupe.
Sprawdź, czy wsporniki półki nie są uszkodzone ani złamane i są prawidłowo zainstalowane (bez elementów mocujących innych niż OEM)

Bagażnik:
• Panele boczne, podłogowe i tylne są w dobrym stanie.
• Światło bagażnika się zapala.
Punkty mocowania ładunku są obecne i funkcjonalne; x4 w Coupe
Siatka bagażowa; opcjonalna dla Coupe

Pod podłogą bagażnika:
Sprawdź, czy wszystkie narzędzia są obecne, w tym klucz do blokady kół, trójkąt ostrzegawczy i kompresor powietrza.
Sprawdź stan akumulatora (znajduje się po prawej stronie)
Rozejrzyj się po podłodze bagażnika pod kątem oznak wnikania wody.

Rama i podwozie - (ograniczone do tego, co można zobaczyć pod pojazdem)
• Podwozie i zawieszenie nie są uszkodzone, wygięte ani popękane.
• Brak nadmiernej rdzy lub korozji, zwłaszcza pod obszarem bagażnika i wokół tylnego zawieszenia.
• Sprawdź, czy nie ma oznak nadmiernego rozpylenia, wskazujących na możliwe prace blacharskie.
• Sprawdź, czy osłony nadkoli są prawidłowo zamocowane.
• Brak wgnieceń lub oznak uszkodzeń na spodzie progu pod listwą progową.
• Brak poważnych uszkodzeń dolnej przedniej krawędzi przedniego zderzaka/spoilera spowodowanych najechaniem na progi zwalniające lub rampy podjazdowe.
• Poszukaj wszelkich oczywistych oznak uszkodzeń, zarysowań, wgnieceń itp. pod pojazdem.

Roadster -
• Materiał dachu kabrioletu jest w dobrym stanie, bez nadmiernych oznak ścierania lub zużycia.
• Tylna szyba nie wykazuje oznak oddzielenia od dachu.
• Podsufitka nie jest uszkodzona ani poplamiona.
• Sprawdź, czy wykładzina za siedzeniami nie jest mokra ani wilgotna.
• Sprawdź schowki i kieszenie na siedzeniach kierowcy i pasażera pod kątem przedmiotów, które właściciel mógł zostawić.
Dach działa płynnie, bez wahania lub szarpania podczas otwierania lub zamykania (należy to zrobić przy pracującym silniku).
Klapy dachu działają prawidłowo i leżą płasko po opuszczeniu.
Okna lekko opadają, a następnie całkowicie się podnoszą podczas obsługi dachu.
Osłona zamka przedniego jest obecna.
Wiatrochron podnosi się i opuszcza swobodnie.
Klapka schowka w konsoli środkowej otwiera się swobodnie, a oba piloty mogą obsługiwać zamki.
Zestaw awaryjny znajduje się w górnej części schowka w konsoli środkowej.
Dźwignia awaryjnego otwierania bagażnika znajduje się w górnej części schowka konsoli środkowej. Sprawdź, czy działa prawidłowo.
W bagażniku wyjmij kompresor powietrza i sprawdź, czy pod nim znajduje się awaryjny „klucz”, ponieważ jest on wymagany w przypadku konieczności ręcznego otwarcia lub zamknięcia dachu kabrioletu.
Dodatkowe funkcje do sprawdzenia, jeśli obecny jest pakiet schowków Roadster:
  • Oparcia siedzeń odchylają się do przodu (jeśli obecny jest zwalniacz)
  • Pojemniki do przechowywania znajdujące się pod przednią krawędzią siedzeń są funkcjonalne.
  • Pojemniki za siedzeniami są funkcjonalne i prawidłowo się zatrzaskują.
  • Kieszenie w oparciach siedzeń są w dobrym stanie.
  • Osłona przejściowa jest obecna (Uwaga - można ją zobaczyć od strony bagażnika i będzie przylegać do grodzi)

Quattro -
• Koła tylne powinny się załączać na mokrych, oblodzonych lub śliskich nawierzchniach. Aby to przetestować, zaparkuj na mokrej trawie, piasku lub żwirze i naciśnij gaz. Koła tylne powinny się załączyć.
• Podczas inspekcji mechanicznej sprawdź, czy przeguby elastyczne nie są zużyte, popękane ani rozszczepione.
• Sprawdź, czy Haldex i przekładnia główna są wolne od wycieków.
• Sprawdź, czy osłony półosi nie są podarte, rozdarte ani uszkodzone.
• Sprawdź w dokumentacji serwisowej, czy płyn w przekładni głównej został wymieniony.
• Sprawdź w dokumentacji serwisowej, czy płyn i filtry w Haldex zostały wymienione.

Jazda próbna -
• Słuchaj, czuj i wąchaj, jak samochód działa i jak się prowadzi. Odnieś się do komentarzy w powyższych listach.
• Nie przytłaczaj się osiągami samochodu, ale zwróć uwagę na to, jak się prowadzi.
• Obsługuj wszystkie funkcje i wyposażenie opcjonalne, aby upewnić się, że wszystko działa; (np. łopatki zmiany biegów, okna, lusterka, klimatyzacja, MagRide, nawiewy, siedzenia, radio, sterowanie kierownicą, asystent parkowania itp.).
• Podczas jazdy delikatnie pociągnij hamulec postojowy z wciśniętym przyciskiem, aby sprawdzić, czy zapali się kontrolka ostrzegawcza hamulca postojowego.
• W przypadku manualnej skrzyni biegów; sprawdź odległość pedału od podłogi do zazębienia sprzęgła.
• Skrzynia DSG i manualna; sprawdź, czy nie ma poślizgu na niewielkim wzniesieniu i upewnij się, że wszystkie biegi zmieniają się płynnie, bez szarpania lub wahania.
Na wyświetlaczu DIS (Wyświetlacz Informacji dla Kierowcy) nie powinno być żadnych kontrolek ostrzegawczych ani komunikatów o błędach.
Podczas jazdy autostradą spójrz w lusterko wsteczne, aby sprawdzić, czy spoiler został wysunięty.

Po jeździe próbnej -
• Przed wyłączeniem silnika ponownie otwórz maskę i sprawdź silnik pod kątem oznak wycieków płynów.
• Zwróć uwagę na wszelkie nietypowe dźwięki i/lub zapachy z silnika, skrzyni biegów i hamulców.

Podstawowe pytania do sprzedawcy -
• Czy pojazd kiedykolwiek brał udział w jakimkolwiek wypadku lub miał jakieś naprawy blacharskie lub lakiernicze?
• Czy dostępne są oryginalne instrukcje obsługi i książeczki fabryczne OEM?
• Czy dostępne są dokumenty serwisowe i naprawcze?
• Kiedy ostatnio wymieniono olej i filtr?
• Kiedy ostatnio wymieniono świece zapłonowe, filtr powietrza lub filtr kabinowy?
• Kiedy ostatnio wymieniono płyny w skrzyni DSG, Haldex i przekładni głównej?
• Czy samochód był kiedykolwiek „strojeny”?
• Czy dostępny jest kod bezpieczeństwa do radia?
• Czy właściciel posiada oryginalny tytuł własności?

Różne -
• Rozejrzyj się po ramie drzwi i komorze silnika i sprawdź, czy wszystkie naklejki OEM i etykiety ostrzegawcze są obecne, prawidłowe i na swoim miejscu.
• Poszukaj brakujących, uszkodzonych lub nieprawidłowych elementów mocujących, które mogą wskazywać na prace blacharskie.
• Usuń wszelkie odświeżacze powietrza przed jazdą próbną, ponieważ mogą one ukrywać zapachy pleśni lub wilgoci.
• Zapytaj sprzedawcę, czy dostępne są inne opcjonalne funkcje, takie jak bagażniki dachowe, foteliki dziecięce itp.

Kiedy odejść -
• Jeśli sprzedawca sprzeciwia się lub odmawia inspekcji mechanicznej przez stronę trzecią (na Twój koszt).
• Jeśli sprzedawca sprzeciwia się lub odmawia skanowania błędów OBDII.
• Jeśli odkryjesz coś, co jest sprzeczne z tym, co powiedział Ci sprzedawca.
• Jeśli znajdziesz wadę, uszkodzenie lub jakąkolwiek oznakę napraw, której sprzedawca nie potrafi wyjaśnić.
• Jeśli czujesz jakąkolwiek presję ze strony sprzedawcy.
• Jeśli sprzedawca wydaje się nadmiernie chętny do sprzedaży samochodu.
• Jeśli sprzedawca nie chce negocjować ceny.
• Jeśli wyczuwasz, że „coś jest nie tak”.

.
 
#3 ·
Myśląc o tym trochę dokładniej, czy nie warto byłoby na początku zauważyć, że nawet najnowszy mk2 będzie miał ponad 10 lat i będzie nosił ślady swojego wieku? Innymi słowy, nie spodziewaj się zobaczyć fabrycznie nowego samochodu i odpowiednio dostosuj swoje oczekiwania? Spodziewam się, że wszystkie te samochody będą wymagały wydatków w jakiś sposób.
 
#6 ·
Sprawdź, czy zamontowano zmodyfikowane uchwyty żarówek tylnych świateł, ponieważ uziemienie w oryginalnych nie wystarcza i się przepala.