Audi TT Forum banner
201 - 220 of 453 Posts
Van allanj104 - Ik heb een mk 2 roadster en het dak gaat langzaam open en dicht. Ik geloof dat je bij de pomp kunt komen die in de kofferbak zit, maar weet iemand of de hydraulische olie kan worden bijgevuld of dat deze verzegeld is, bedankt.
https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtop ... 9#p9199329

De vraag is wat "langzaam" is..???

Gemiddeld gaat het dak in ongeveer 10-12 seconden open en in ongeveer 12-14 seconden dicht. Deze video geeft je een idee van een typische open/dicht tijd.

Hoewel de hydraulische pomp verdacht kan zijn, moet u er rekening mee houden dat deze elektrisch wordt aangedreven. Daarom heeft de conditie van de batterij invloed op de prestaties. Als u een lege batterij heeft (of het dak opent/sluit met de motor uit), zal een batterij met een lage spanning gewoon niet zoveel energie leveren aan de hydraulische pompmotor, wat resulteert in een langzamere open/dicht.

De hydraulische pomp is een afgesloten, onderhoudsvrije eenheid die zich in het voorste gedeelte van de kofferbak bevindt (zie afbeelding). Maar ja, hij kan worden bijgevuld met VAG-onderdeelnummer G-004 000 M2; Centrale hydraulische olie. Maar informeer bij uw Audi-dealer, want dit is mogelijk niet in alle regio's verkrijgbaar. Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel Roadster-klachten gezien die direct verband hielden met een defecte pomp. Niet dat het niet kan gebeuren, maar het is een van de minst vaak falende onderdelen in het daksysteem.

Als u echter de hydrauliek verdenkt, controleer dan beide zuigers op lekken. Dit is gemakkelijker te doen met het dak open; maak gewoon de servostangen van de dakflap los om de flappen omhoog te krijgen en bekijk de cilinders aan beide kanten. Het bovenste uiteinde is gemakkelijk genoeg te zien, het onderste uiteinde kost wat moeite. U kunt ook het toegangspaneel van de hydraulische pomp verwijderen en naar binnen kijken om te zien of er daar lekken zijn. Als u een lek vindt, valt dit buiten de reikwijdte van mijn ervaring en moet u voor reparatie naar uw lokale Audi-werkplaats.

OPMERKING - Voordat u een schroevendraaier op het toegangspaneel van de hydraulische pomp zet, gebruikt u wat kruipolie om de schroeven los te maken. Ze zijn vastgezet in riv-moeren en als ze bevroren of geroest zijn, zullen de riv-moeren in het plaatwerk draaien en wordt het een drama-fest om ze te sorteren.

Ik raad u ten zeerste aan om de auto te laten scannen voordat u panelen en dergelijke gaat verwijderen. De beste tool om te controleren op fouten om te begrijpen welk onderdeel defect is, is een VCDS van Ross-Tech. U kunt er een kopen of kijken of iemand in uw buurt een Auto Scan kan uitvoeren en kijken of er fouten worden vermeld. Een werkplaats kan dit ook voor u doen, maar als Roadster-eigenaar betaalt een VCDS zichzelf terug na de eerste paar keer dat u hem gebruikt. Bovendien heeft u hem nodig voor de aanpassing als uw dakflappen ooit defect raken.

Ik heb wat informatie voor u bijgevoegd om dit probleem te verduidelijken; SSP391 behandelt de volledige werking van de cabriokap en het werkplaatsexcerpt is specifiek voor de service van de hydraulische pomp. Er is meer informatie in de Knowledge Base (KB), dus dwaal daar ook doorheen.

Pump Location.JPG

Roadster Hydraulic Pump.JPG

Roadster Hydraulic System Schematic.JPG

Cylinder.JPG

Roadster Hydraulische pomp reparatieset

Nog wat verder gegraven in dit onderwerp van de hydraulische pomp en een aftermarket reparatieset gevonden. Ik heb er geen ervaring mee, maar geef dit alleen door voor het geval u vermoedt dat de pomp defect is -

"Ik heb een aantal reparatiesets voor de Power Roof Motor verkregen. Deze reparatiesets zijn niet verkrijgbaar bij de reguliere dealers en door deze te gebruiken bespaart u een fortuin. Als uw cabriodak niet werkt, maar u de motor wel hoort werken/draaien, dan is het waarschijnlijk dat de waaier/het tandwiel gespleten is en in sommige gevallen de spindel is afgerond. Mijn kit bevat een nieuwe waaier, afdichting en nieuwe schroeven om beide problemen op te lossen. (Motor wordt geproduceerd door Johnson)

Volledige stapsgewijze instructies zijn inbegrepen in de kit met een doorzichtige envelop met ritssluiting om te gebruiken tijdens het werken aan de auto om de instructies schoon en veilig te houden, gemakkelijk te volgen voor elke doe-het-zelver, ik heb veel van deze kits gemonteerd en zal alle montagevragen beantwoorden.

Let op: dit zijn originele Johnson-onderdelen met een gewijzigde waaier. Ik lever deze kits al 9 jaar over de hele wereld, wat heeft geresulteerd in veel tevreden eigenaren."

Audi TT Hydraulic Pump Repair Kit.JPG

https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-TT-ROADSTER-POWER-ROOF-PUMP-MOTOR-REPAIR-KIT-CABRIOLET-Hydraulic-SOFT-TOP-/201371644419

Een ander bedrijf dat vervangende onderdelen levert voor de hydraulische pomp en motor is Roofmotors in het VK -
https://roofmotors.co.uk/repair-kits-and-parts-for-roof-motors-and-pumps

Roofmotors.co.uk
11 City Way Ind Estate
Off Square Street
Bradford, West Yorkshire BD4 7NP
Telefoon 07974 767 332

Repair Kit.JPG

Repair Kit1.JPG

Impeller.JPG

@ griffster - Bedankt! Welnu, iedereen heeft een hobby nodig en het mijne is het opsporen van informatie over het Mk2 TT cabriodak! :)

Hier is wat extra informatie over de hydraulische pomp van het cabriodak rechtstreeks van de klantenservice van Webasto Group, de OEM-leverancier van het cabriodak aan Audi:

Geachte heer,

De leverancier van de hydraulische pomp was Power Packer (Box 327 - 7570 AH Oldenzaal NL). Het opstellen van de instructies valt onder de verantwoordelijkheid van Audi en is niet voor ons beschikbaar. Daarom denk ik dat Power Packer u die instructie ook niet kan geven. Normaal gesproken moet de Audi-dealer die hebben!

Met vriendelijke groet,

Rudi Welly
Webasto Group

Hij was zo vriendelijk om me een link te sturen naar SSP-220, wat helaas alleen voor de Mk1 TT is, maar wel wat meer informatie heeft over hoe de pomp werkt dan SSP-391, die specifiek is voor de Mk2 Convertible. Het enige probleem is dat deze in het Duits is, maar het is gemakkelijk genoeg om te vinden met een Google-zoekopdracht.

Ik zal kijken of ik contact kan opnemen met Power Packer en kijken of ze meer informatie kunnen verstrekken en ook contact opnemen met mijn lokale Audi Service Center, aangezien dat best aardige mensen zijn.

EDIT - Ik kreeg een heel aardig telefoontje van een van de managers van PowerPacker en in principe verkopen ze geen reparatiesets en geven ze geen reparatie-instructies. Dat gaat allemaal rechtstreeks via Audi. We zullen het dus moeten doen met de werkplaatsinstructies en reparatiesets van Audi Service.

Hij waarschuwde dat alle reparaties in een extreem schone omgeving moeten worden uitgevoerd. Alle vuil dat in de pomp of hydraulische leidingen terechtkomt, kan een van de cilinders blokkeren, en er is voldoende vermogen, zodat als een cilinder niet beweegt (door blokkade) de andere door kan gaan en de dakmechaniek kan vernietigen door ongelijke kracht die op de ene of de andere kant wordt uitgeoefend. Houd er rekening mee dat de pomp 160 bar (2.300 psi) genereert, dus wees voorzichtig.

Hij verklaarde ook dat de Mk2-pompen zo goed als kogelvrij waren, omdat ze een uitzonderlijk hoge bouwkwaliteit hebben, dus de kans dat ze defect raken is zeer klein. Met betrekking tot het vloeistofpeil, aangezien het een gesloten systeem is, zou het geen "bijvulling" moeten vereisen. Zo ja, dan is er een lek dat moet worden gerepareerd.

Hallo
Ik ben nieuw op het forum, maar zou graag wat hulp willen; Ik ben al bijna twee jaar in het bezit van mijn 2007 TT zonder problemen met het dak. Gisteren echter, nadat ik de auto 7 weken niet had kunnen besturen, ging ik eindelijk weer de weg op en besloot ik het dak naar beneden te doen - geen probleem. Na een korte rit probeerde ik het echter te sluiten en het kwam tot op een centimeter van de vergrendelingsmechanismen, stopte toen en ging niet omhoog of omlaag. Denk je dat dit misschien komt doordat de batterij een tijdje niet is gebruikt en zou het oké zijn om er voorzichtig mee rond te rijden (met alle knipperende waarschuwingen over het niet vastzetten van het dak) en het opnieuw te proberen? Of moet ik de hydraulische druk loslaten om het dak handmatig een klein stukje te bewegen (als ik eenmaal de slinger heb gevonden en het vergrendelingsmechanisme handmatig heb losgemaakt)? Ik vraag het tweede omdat ik niet zeker weet of ik, als ik eenmaal de hydraulische druk heb losgelaten, de auto dan naar de garage moet brengen om de druk opnieuw te laten aanbrengen?!

U kunt proberen de kap handmatig te openen/sluiten met de ontsteking op accessoire (motor loopt niet). Soms lost dat het op.

Het is het beste om de kap niet automatisch omhoog/omlaag te doen zonder dat de motor draait, omdat dit een laagspanningsfout (fout) kan veroorzaken. Een Roadster die al een tijdje stilstaat, kan eindigen met een iets zwakke batterij, en als u probeert hem omhoog/omlaag te doen zonder dat de motor draait, kan dit gebeuren.

Het beste is om de OEM-schroevendraaier in de gereedschapsset te gebruiken. Het is moeilijk om door de kleine toegangssleuf in het tapijt te kijken, maar er zit een rubberen grommet op de ontgrendelingsventielschroef waardoor het onmogelijk is om er met een schroevendraaier met een breed blad bij te komen.

Een paar extra links in een poging om de problemen met het cabriodak op één plek te houden -

FAQ - Mk2 Roadster "Soft top kan niet gebruikt worden" Bericht

Wanneer het cabriodak plotseling niet meer werkt en het bericht "Soft top kan niet gebruikt worden" in de DIS verschijnt, heeft de computer een storing in het cabriosysteem gedetecteerd. Zodra de storing is geregistreerd, vergrendelt de computer de schakelaar op de middenconsole en deactiveert de automatische modus om het dak te beschermen tegen een botsing tussen de kleppen en het dakmechanisme. Het enige wat u op dit punt kunt doen, is het dak handmatig sluiten.

Voor meer informatie, bekijk deze link -

https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=43&t=1914283

VCDS-code voor cabriodak vergrendelingsmotor (V223) werkt niet

https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=19&t=1909385&p=9203229#p9203229

Adres 26: Auto Roof Labels: 8J7-959-255.lbl
Control Module Part Number: 8J7 959 255 B
Component en/of Versie: 256 VSG TT H14 0110
Softwarecodering:
Work Shop Code: WSC 00000 000 00000
VCID: 3E792021696C949
1 Fout Gevonden:

01997 - Cabriodak vergrendelingsmotor (V223)
011 - Open Circuit
Freeze Frame:
Foutstatus: 01101011
Foutprioriteit: 2
Foutfrequentie: 1
Reset teller: 3

VCDS.JPG

Cabriodak gaat niet omhoog - kan de spieas niet verwijderen

https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=19&t=1900949

Top Lock Motor.JPG

Heb hetzelfde probleem als een paar hier.

Hoofdprobleem - Dak gaat prima open, maar gaat niet dicht. (moet het handmatig sluiten)

1) Bij het proberen te sluiten gaan de kleppen open en de foutmelding "dak kan niet gebruikt worden".
2) Heb de hydro-pomp gecontroleerd en bijgevuld met vloeistof, waardoor het dak weer open kan, maar niet dicht.
3) Ik kan de sluitknop gebruiken om het dakvergrendelingsmechanisme in te schakelen.

Uit nieuwsgierigheid: wat zorgt ervoor dat de pomp weer werkt nadat ik het noodventiel heb gebruikt om het dak weer in te trekken? Is het wanneer ik het bijvul of wanneer ik het een tijdje laat staan?

Ik heb vandaag vloeistof bijgevuld en kon het dak onmiddellijk intrekken, nu ik het noodventiel heb gebruikt, kan ik het dak niet intrekken. Moet ik wachten tot het "opnieuw onder druk staat" of meer bijvullen?

@ red23 - Ik ben verrast dat je de hydrauliek hebt "bijgevuld" aangezien het een gesloten systeem is. Zou erg geĂŻnteresseerd zijn om te weten hoe je dat hebt gedaan, aangezien het geen toegangspoort heeft om vloeistof toe te voegen.

Heb je een lek gevonden op een van de zuigers, hydraulische leidingen of bij de pomp zelf?

Zoals bij de meeste mensen met problemen met de softtop, gok ik dat het de dakflap servo's zijn. Eenvoudige doe-het-zelf om de flap servo's eruit te trekken en schoon te maken zoals beschreven in de Flap Servo R&R. Je hebt een VCDS nodig voor de aanpassing. Het lijkt een veelvoorkomend probleem te zijn naarmate de Mk2's ouder worden.

https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtop ... &t=1914283

SwissJetPilot said:
@ red23 - Ik ben verrast dat je de hydrauliek hebt "bijgevuld" aangezien het een gesloten systeem is. Zou erg geĂŻnteresseerd zijn om te weten hoe je dat hebt gedaan, aangezien het geen toegangspoort heeft om vloeistof toe te voegen.

Heb je een lek gevonden op een van de zuigers, hydraulische leidingen of bij de pomp zelf?

Zoals bij de meeste mensen met problemen met de soft top, zou ik gokken dat het de dakflap servo's zijn. Eenvoudige DIY om de flap servo's eruit te trekken en schoon te maken zoals beschreven in de Flap Servo R&R. Je hebt een VCDS nodig voor de Adaptatie. Het lijkt een veelvoorkomend probleem te zijn naarmate de Mk2's ouder worden.

https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtop ... &t=1914283
Ik heb het gedaan via de gouden klep (boven de noodklep getoond) zoals getoond in de afbeelding bovenaan de pagina, dit stelde me in staat om het dak te openen. Er lijken geen lekken aanwezig te zijn.

Het probleem deed zich voor het eerst voor bij het sluiten van het dak, het ging halverwege en trok zich toen alleen maar terug.

Dit wordt mijn volgende stap, het gaat vrijdagmorgen naar de garage voor een ABS-fout, dus ik zal ze uiteraard vragen om hier ook naar te kijken.

Ah, oké. Logisch.

Van wat ik heb geleerd, is de pomp behoorlijk solide en ik kon er niet veel over vinden dat ze gerepareerd of bijgevuld moesten worden, tenzij er een lek was. In dat geval was er meer nodig dan alleen bijvullen.

Probeer de Flap Servo R&R eens. Kijk of dat het niet oplost.

Heb je al een VCDS-scan uitgevoerd? Het zou goed zijn om te weten welke fouten je hebt.

SwissJetPilot said:
Ah, oké. Logisch.

Van wat ik heb geleerd, is de pomp behoorlijk solide en ik kon er niet veel over vinden dat ze gerepareerd of bijgevuld moesten worden, tenzij er een lek was. In dat geval was er meer nodig dan bijvullen.

Probeer de Flap Servo R&R. Kijk of dat het niet oplost.

Heb je al een VCDS-scan uitgevoerd? Zou goed zijn om te weten welke fouten je hebt.
Geen VCDS-software/hardware helaas, had er een moeten kopen toen ik de auto 3 jaar geleden kreeg, maar nu ik hem wil verkopen, gaat alles mis ermee :lol: :?

Dus kan de garage het probleem reproduceren en zien, hoef ik alleen maar te wachten tot de pomp "oplaadt"? Ik wil kunnen laten zien dat het dak zichzelf kan intrekken, want dan komt de foutmelding.

Eerlijk gezegd, zonder een VCDS-diagnose gissen we maar. Het zou kunnen dat de pomp het tijdens de cyclus opgeeft, maar dat lijkt niet echt waarschijnlijk, tenzij je batterij echt leeg is. Een van de Hall-sensoren of contactschakelaars kan defect zijn, waardoor deze niet goed kan cycleren en sluiten.

Bedien je de kap met draaiende motor?

Heb je geprobeerd de kap handmatig te openen en te sluiten met het contact aan? Soms werkt dat en daarna kun je de kap automatisch cycleren.

Zonder een VCDS ben je helaas overgeleverd aan de garage.

SwissJetPilot said:
Eerlijk gezegd, zonder een VCDS-diagnose zijn we maar aan het gissen. Het zou kunnen dat de pomp het begeeft tijdens de cyclus, maar dat lijkt niet erg waarschijnlijk, tenzij je batterij echt leeg is. Een van de Hall-sensoren of contactschakelaars kan defect zijn, waardoor hij niet goed kan cycleren en sluiten.

Bedien je de kap met draaiende motor?
Heb je geprobeerd de kap handmatig te openen en te sluiten met het contact aan? Soms werkt dat en daarna kun je de kap automatisch cycleren.

Zonder VCDS ben je helaas overgeleverd aan de garage.
Ja, openen met draaiende motor, nog niet geprobeerd om handmatig te openen of te sluiten met het contact aan, dus dat ga ik proberen!

Voordat dit gebeurde, overwoog ik dat de batterij een probleem zou kunnen zijn, aangezien ik problemen heb gehad met de spoiler en ook ABS/tractiecontrole waarschuwingslampjes die af en toe oplichten. (nu permanent, hoewel de spoiler is gerepareerd)

Heb het gratis laten testen bij Halfords, die zeiden dat het voor 86% werkte.

Een slecht presterende batterij kan veel problemen veroorzaken voor een TT. Ik geloof dat zodra de spanning onder de 10 volt daalt, de kap niet meer reageert en een storing kan veroorzaken. Ik heb dit gedaan nadat de auto de winter in de garage heeft gestaan zonder te worden gereden of de batterij te worden beheerd met een druppellader. Laad de batterij op, laat de motor draaien en probeer de kap opnieuw met het contact aan en voer een handmatige open/dicht uit. Als de batterij geen behoorlijke lading kan vasthouden, is het misschien tijd voor een nieuwe.

201 - 220 of 453 Posts