Audi TT Forum banner

Probleem met de cabriokap – Audi TT Roadster (Code 02000 - Schakelaarpositie: Ongeloofwaardig signaal)

2 reading
2K views 21 replies 4 participants last post by  SwissJetPilot  
#1 ·
Groeten,

Ik hoop dat ik wat hulp kan krijgen met een probleem dat ik heb met de cabriokap van mijn Audi TT Roadster uit 2010. Ik heb veel van de eerdere threads over dit onderwerp doorgenomen, vooral die met advies van SwissJetPilot, wiens berichten ongelooflijk nuttig zijn geweest. Ik hoop dat je er nog bent en je expertise kunt delen!

Achtergrond:

Een paar maanden geleden begon ik last te krijgen van intermitterende problemen met de kap. VCDS toonde de code 02000 - Switch Position: Implausible Signal samen met een fout die betrekking had op de rechter canopy sensor. Dankzij eerdere berichten heb ik de rechter servo gedemonteerd, het vet verwijderd (alleen op het tandwiel gelaten waar nodig), en de kap werkte daarna feilloos.

Huidig probleem:

Nadat ik de auto ongeveer een maand had laten staan, startte ik hem en kreeg ik een kapfout op het dashboard, maar vreemd genoeg ging de kap zonder problemen open en dicht nadat ik met de schakelaar had gespeeld.

Na nog een maand stil te hebben gestaan (vanaf 21/5) probeerde ik de kap echter opnieuw te bedienen. Deze keer:


  • Ik kreeg een knipperende kapfout.

  • Het dak trok zich helemaal terug, maar de kleppen gingen niet dicht.

  • De kap zit nu vast met de kleppen open, in de garage.
Diagnose en wat ik heb geprobeerd:


  • Op 21/5 toonde VCDS aanvankelijk:

    • 02000 - Switch Position: Implausible Signal

    • Fouten linkse en rechtse servosensor

  • Sindsdien heb ik alle codes gewist, en de enige fouten die zijn teruggekeerd zijn:

    • De originele fout van de rechter canopy sensor

    • De 02000-fout

  • OPNIEUW gereset en de enige fout die nu verschijnt is de 02000-fout

  • We hebben dit keer de linkse servo-unit gedemonteerd en schoongemaakt (het was vies), maar het probleem blijft bestaan.

  • Poging tot herkalibratie met behulp van de uitstekende instructies die door SwissJetPilot zijn geplaatst, helaas geen beweging of geluid van de kleppen tijdens het proces.

  • De klepuitlijningsafstand ten opzichte van de winddeflector ziet er binnen de specificaties (~10 mm) uit, dus ik denk niet dat dat het probleem is.

  • Ik vraag me af of de bronzen connectortanden in de servo-units mogelijk geen goed contact maken?
Aanvullende waarnemingen:


  • De kleppen hebben altijd wat traag bewogen, vooral de linker die achterblijft bij de rechter, daarom hebben we ervoor gekozen om de linker deze keer schoon te maken.

  • Tijdens de meest recente storing merkte ik ook vreemd gedrag van de ramen bij het gebruik van de kapschakelaar, ze gingen onregelmatig op en neer, vergelijkbaar met het gedrag dat ik de vorige keer zag toen we aan de servo's werkten (dit lijkt volkomen normaal te zijn).

  • We hebben beide servo-units opnieuw gecontroleerd en bevestigd dat:

    • Vet alleen op het tandwiel/vereiste onderdelen zit.

    • Elektrische contactpunten zijn schoon en vrij van vet.
Laatste gedachten:

Ik neig naar de mogelijkheid dat de servomotoren van de kleppen mogelijk defect zijn, hoewel ik het echt zou willen vermijden om ze te vervangen als er een andere oplossing is.

Als iemand, vooral SwissJetPilot, inzicht of bijgewerkt advies over probleemoplossing heeft, zou ik dat zeer op prijs stellen. Ik zal hier meer info toevoegen als ik me verdere details herinner.

Bij voorbaat dank aan iedereen die kan helpen!
 
#2 ·
Meestal, als er een storing is met de RFS, rapporteert VCDS een storing aan de motor en/of sensor. Kunt u uw volledige autoscan van Adres 26-Auto Roof plaatsen?

De 02000 Switch Position: Implausible Signal is slechts de schakelaar die door de controller is vergrendeld om bediening van de kap te voorkomen totdat de gerapporteerde storingen zijn verholpen.
 
#3 ·
Meestal als er een storing is met de RFS, zal VCDS een storing melden voor de motor en/of sensor. Kunt u uw volledige auto-scan van Adres 26-Auto Roof plaatsen?

De 02000 Switch Position: Implausible Signal is slechts de schakelaar die door de controller is uitgeschakeld om bediening van de kap te voorkomen totdat de gemelde storingen zijn verholpen.

Bedankt voor uw antwoord! Ik heb de auto-scan van Adres 26 – Auto Roof van 23/5 bijgevoegd. Ter aanvulling op de oorspronkelijke post: we hebben de schakelaar getest met VCDS en de meetwaarden gaven correct aan wanneer de schakelaar open en dicht was. Voordat we uw threads lazen, hebben we de bekleding verwijderd om toegang te krijgen tot de bovenste schakelaar, deze getest en schoongemaakt. Ik weet dat het meestal niet het probleem is, maar ik wilde het vastleggen.
 

Attachments

#4 ·
Dus geen andere fouten? In dat geval, als de initialisatie de fouten niet wist, 'kan' het de F171 of F202 hall-sensoren zijn. Er zitten er twee van in het frame. Het zijn gewoon simpele magneten, dus ze staan 'aan' of 'uit'. Omdat je VCDS hebt, kun je de meetblokken controleren om te zien of ze correct functioneren. Zie de post hieronder -


Deze post gaat wat dieper in op de Hall Sensoren. Zie Sectie 2.7 Defecte F171 / F202 Hall Sensoren
https://www.ttforum.co.uk/posts/9666673/

Als het de Hall Sensor is, wil je misschien contact opnemen met een bedrijf genaamd VAGPro, aangezien de man daar dit probleem voor andere forumleden heeft opgelost.
 
#5 ·
Dus geen andere fouten? In dat geval, als de initialisatie de fouten niet wist, 'kan' het de F171 of F202 hall-sensoren zijn. Er zitten er twee van in het frame. Het zijn gewoon simpele magneten, dus ze zijn ofwel 'aan' of 'uit'. Ze zijn er om de controller te laten weten of de kap opgeborgen is of niet. Helaas hebben ze geen foutcode toegewezen (althans niet op de Mk2 TT) Wanneer ze falen, schakelt de controller de schakelaar van de middenconsole uit en rapporteert de 02000 DTC.

Zelfs als ze geen eigen DTC hebben, kunt u VCDS gebruiken om te vertellen of ze functioneren of niet.

Zie de post hieronder -



Deze post gaat wat meer in detail over de Hall Sensoren.
Zie Sectie 2.7 Defecte F171 / F202 Hall Sensoren

https://www.ttforum.co.uk/posts/9666673/

Als het de Hall Sensor is, kunt u proberen deze zelf te repareren. Geen gemakkelijke klus, maar het kan gedaan worden.
Er waren geen andere fouten aanwezig op het moment van deze meting, maar ik zag in eerste instantie een fout aan de rechter- en linkerkant van de kap. Ik heb een screenshot bijgevoegd die ik heb opgegraven van de rechterkapfout. Na het een paar keer wissen van de fouten, is de enige fout die consistent blijft de 02000-fout, wat te verwachten is. Ik heb de metingen gevonden die u noemde, met betrekking tot de Hall Sensoren. Ik heb bijgevoegd wat VCDS me laat zien. Bedankt.
 

Attachments

#6 ·
Ja, typische fout voor een RFS. Voor elke RFS zijn er twee mogelijke fouten; één tegen de motor en één tegen de "sensor" of potentiometer.

Zoals beschreven in de post heb ik hier de relaties voor Groep 001, Blok 1 opgesomd, waarbij elk van de vijf cijfers en de gemelde component wordt weergegeven door een (1) voor Aan of (0) voor Uit -

xxxx? = Schakelaar voor open positie cabriodak (F171)
xxx?x = Schakelaar voor gesloten positie cabriodak (F202)
xx?xx = Schakelaar voor open cabriodakvergrendeling (F294)
x?xxx = Schakelaar voor gesloten cabriodakvergrendeling (F295)
?xxxx = Schakelaar voor cabriodak voorvergrendeling (F170) en rechts (F172) - in serie geschakeld

Als we naar uw waarden voor cabriodakstatus kijken, vinden we "0 0 1 1 1 ", waarbij we letten op de laatste twee cijfers.

• Het vierde cijfer (xxx?x) = 1 betekent dat F202 Aan of Actief is.
• Het vijfde cijfer (xxxx?) = 1 betekent dat F171 Aan of Actief is.

Dus wat de Groep 001-gegevens u vertellen, is dat F202 en F171 beide Aan zijn - wat niet waar kan zijn, aangezien het dak niet tegelijkertijd open en dicht kan zijn.

Als het dak gesloten was toen u naar die gegevens keek, dan is F171 het probleem. Als het dak open was toen u naar die gegevens keek, dan is F202 het probleem.

U kunt de VCDS uitvoeren met de ontsteking aan en het dak handmatig openen en sluiten om te zien of een van beide posities verandert.
 
#7 ·
Ja, typische fout voor een RFS. Voor elke RFS zijn er twee mogelijke fouten; één tegen de motor en één tegen de "sensor" of potentiometer.

Zoals beschreven in de post die ik linkte, betekent dit voor Groep 001, Blok 1; elk van de vijf componenten die worden gerapporteerd, wordt weergegeven door een (1) voor Aan of (0) voor Uit -

xxxx? = Schakelaar voor open positie cabriodak (F171)
xxx?x = Schakelaar voor gesloten positie cabriodak (F202)
xx?xx = Schakelaar voor open cabriodakvergrendeling (F294)
x?xxx = Schakelaar voor gesloten cabriodakvergrendeling (F295)
?xxxx = Schakelaar voor voorste cabriodakvergrendeling (F170) en rechts (F172) - in serie geschakeld

Als we naar uw waarden voor de status van het cabriodak kijken, vinden we "0 0 1 1 1 ", waarbij we letten op de laatste twee cijfers.

• Het vierde cijfer (xxx?x) = 1 betekent dat F202 Aan of Actief is.
• Het vijfde cijfer (xxxx?) = 1 betekent dat F171 Aan of Actief is.

Dus wat de gegevens van Groep 001 u vertellen, is dat F202 en F171 beide Aan zijn - wat niet waar kan zijn, aangezien het dak niet tegelijkertijd open en dicht kan zijn.

Als het dak gesloten was toen u naar die gegevens keek, dan is F171 het probleem. Als het dak open was toen u naar die gegevens keek, dan is F202 het probleem.

U kunt de VCDS met de ontsteking aan uitvoeren en het dak handmatig openen en sluiten om te zien of een van beide posities verandert.

View attachment 534147
Bedankt voor je hulp bij het ontcijferen van de dakstatus. Ik denk dat je gelijk hebt over de hallsensor. We hebben het handmatige daksluitproces gedaan en de fouten verdwenen toen het dak was vergrendeld. We hebben geprobeerd het dak automatisch met de schakelaar te laten zakken en het ging perfect naar beneden, maar de kleppen sloten helemaal niet toen het dak helemaal naar beneden was. Er is duidelijk iets mis met de sensor die de computer vertelt dat het dak naar beneden is, wat, zoals je hebt vastgesteld, de hallsensor is! We gaan aan de slag om hem te vervangen, hopelijk is het geen al te grote klus, want we hebben wat ervaring 🤞. Nogmaals bedankt voor alle hulp!
 
#9 ·
Als je erin slaagt om de Hall-sensor zelf te vervangen, geef dan wat details en foto's van hoe je het doet. Dat zou een enorme hulp zijn voor iedereen die dit probleem tegenkomt. En nu onze TT's ouder worden, is het meer een kwestie van 'wanneer' dan 'of' ze verkeerd gaan.

Deze post biedt enkele aanbevelingen over hoe je hem kunt vervangen, samen met wat informatie van iemand die het gedaan heeft. Het is echter geen stapsgewijze handleiding. Maar we proberen er een te maken met de beperkte informatie die we hebben, dus alles wat je kunt toevoegen, zou zeer op prijs worden gesteld.

Wees niet verlegen met de camera. Hoe meer foto's, hoe beter, zelfs als je meerdere threads moet maken om alle foto's te uploaden, aangezien je er maar 10 per thread kunt uploaden.


View attachment 534225
Ja, ik zal zeker wat foto's maken om bij te dragen aan de gids! Na het lezen van de meest recente thread die je linkte, merkte ik dat OP de cabriokap volledig had verwijderd. Jij of anderen vermeldden dat de meeste garages dat doen, maar ik denk dat er een work-around werd besproken. Is er een definitieve work-around of is het het beste om de kap te trekken? Natuurlijk wil ik het trekken van de kap vermijden als dat mogelijk is. Je noemde het trekken van de achterklep en die rond de rolbeugel, en hoe dat de klus gemakkelijker zou kunnen maken. Ik wist niet zeker of het verwijderen van de linkerflap en die bekleding toegang zou geven tot de sensor zonder de kap te trekken?
 
#10 ·
Zoals u merkte, komen de foto's, zoals die hierboven, van een dak dat volledig van het voertuig is verwijderd. Maar we kennen een werkplaats in het VK die deze reparaties op 'reguliere' basis uitvoert zonder het dak te verwijderen en hij heeft er goede resultaten mee behaald. Helaas is hij niet bereid om vertrouwelijke informatie vrij te geven, aangezien dit deel uitmaakt van zijn voorraad en handel. Dus fair play voor hem.

Mijn gids is meer een theorie, geen daadwerkelijk proces, dus je begeeft je op onbekend en ongedocumenteerd terrein.
 
#11 ·
Hallo, aangezien ik hetzelfde probleem had, sluit ik me aan bij de discussie.
Je moet 2 tests uitvoeren op Vcds en kijken naar de "convertible top status".
Kap gesloten, het einde zal 11 of 01 of 10 of 00 zijn.
Kap open, het einde zal hetzelfde zijn als hierboven.
Het principe is dat 11 of 00 niet mogelijk is, omdat dit aangeeft dat de openings- EN sluitsensoren beide open of gesloten zijn.
Dit maakt het mogelijk om te zien welke sensor zijn waarde niet verandert.
 
#12 ·
Welkom. Houd er rekening mee dat dit een Engelstalig forum is. We zijn blij dat je erbij bent, maar we vragen je om voor je toekomstige berichten minimaal een online vertaler zoals DeepL te gebruiken. Bedankt! ;)

DeepL Translate: De meest accurate vertaler ter wereld

Welkom voor het Forum!.

Houd er rekening mee dat dit een Engelstalig forum is. Hoewel we blij zijn met uw deelname, verzoeken we u om een online vertaler zoals DeepL te gebruiken voor toekomstige berichten. Bedankt!

Hallo, ik heb hetzelfde probleem gehad en neem deel aan de discussie.
Je moet twee tests uitvoeren op VCDS en kijken naar de "status van de cabriokap".
Met de kap gesloten is het einde 11 of 01 of 10 of 00.
Met de kap open is het einde zoals hierboven.
Het principe is dat 11 of 00 niet mogelijk is, omdat het aangeeft dat beide sensoren open of gesloten zijn.
Hierdoor kun je zien welke sensor de waarde niet verandert.

Persoonlijk heb ik, toen ik de sensor identificeerde die het probleem veroorzaakte, de twee sensordraden in de J256-connector omgedraaid om te zien of de fout "van locatie veranderde" (en dus de sensor volgde) of dat deze op dezelfde plaats bleef (J256-fout).

In mijn geval veranderde de fout van locatie, dus het was inderdaad de sensor die defect was.
Toen nam ik een snelkoppeling voor de verandering omdat ik niet de hele motorkap wilde verwijderen... (of naar een specialist wilde gaan).