Audi TT Forum banner
Status
Not open for further replies.

Jak: Audi TT Mk2 (8J) Błędy EVAP N80 i zbiornik EVAP

22K views 0 replies 1 participant last post by  SwissJetPilot  
#1 · (Edited by Moderator)
Kod usterki 16825/P0441/001089 - Układ kontroli emisji EVAP: Nieprawidłowy przepływ

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 441/001089
Kody OBDII Definicje świateł silnika Diagnostyka Naprawa | AutoCodes

Przegląd -

Jest to dość powszechna usterka, szczególnie w starszych TT, ponieważ rozwój problemów w systemie EVAP może zająć trochę czasu. Zasadniczo dwoma głównymi winowajcami są zawór EVAP N80 i/lub zbiornik węgla aktywnego EVAP. Ponieważ N80 jest zasadniczo zaworem sterowanym solenoidem, elektronika i/lub membrana zaworu mogą się zużywać i ulegać awarii. Chociaż zbiornik nie ma żadnych ruchomych części, może ulec awarii, gdy węgiel drzewny ulegnie nasyceniu paliwem.

Typowym powodem przedwczesnej awarii N80 jest to, że może się zatkać zanieczyszczeniami w systemie EVAP; w szczególności małymi kawałkami węgla drzewnego, które przedostają się ze zbiornika do N80 spowodowane nadmiernym tankowaniem. Nadmierne tankowanie (np. dodawanie benzyny po wyłączeniu dyszy lub „uzupełnianie rury”) może skutkować nadmiarem paliwa w zbiorniku EVAP, który następnie rozpuszcza węgiel drzewny i ostatecznie zanieczyszcza zbiornik. W przypadku wielokrotnego nadmiernego tankowania, zanieczyszczony węgiel drzewny może zacząć się rozkładać w ciągu 3000 mil, co prowadzi do wczesnych awarii N80.

Jeśli zbiornik jest nasycony paliwem, może to być również powód, dla którego możesz poczuć opary paliwa, ponieważ zbiornik nie jest szczelny. Jeśli przyjrzysz się uważnie z boku, zobaczysz rurę odpowietrzającą skierowaną w dół. Umożliwia to odprowadzanie oparów paliwa przez węgiel drzewny, a nie zwiększanie ciśnienia w układzie paliwowym.

Jeśli nie chcesz podejmować wysiłku związanego z rozwiązywaniem problemów, po prostu zdejmij i wymień części, zaczynając od N80. Są to stosunkowo niedrogie elementy i proste projekty typu „zrób to sam”. Jak zauważono, zacznij najpierw od korka wlewu paliwa i przejdź do następnych kroków. Ale po powiedzeniu tego, upewnij się, że korek wlewu paliwa jest dobrze dokręcony, a o-ring nie jest uszkodzony.

Jeśli te rozwiązania DIY nie rozwiążą problemu, sprawdź numer części na zaworze upustowym EVAP N80 i zbiorniku EVAP przed zamówieniem nowych, aby upewnić się, że części są zamiennikami jeden do jednego. W niektórych przypadkach może być taniej uzyskać je bezpośrednio od Audi niż od eBay lub innych sprzedawców. Po instalacji wyczyść błędy i ponownie zeskanuj, aby sprawdzić, czy usterka zniknęła.

Typowe elementy, które mogą być przyczyną usterki, w kolejności sprawdzania oraz naprawy i/lub wymiany DIY -

1.) Korek wlewu paliwa -
Sprawdź, czy korek wlewu paliwa jest prawidłowo założony i czy o-ring nie jest uszkodzony. Spróbuj zamienić korki wlewu paliwa na nowy lub znany dobry. Jeśli o-ring jest uszkodzony, można go wymienić jako oddzielny element. Wyczyść błędy i ponownie zeskanuj, aby sprawdzić, czy usterka zniknęła.

2.) Zawór regulacyjny upustu par paliwa EVAP (N80) -
Ponieważ N80 może się zatkać zanieczyszczeniami, musisz sprawdzić, czy elementy wewnętrzne są czyste i zweryfikować, czy solenoid działa. Na poniższej ilustracji znajdują się dwie części, które składają się na N80; #28 Zawór elektromagnetyczny i #29 Pierścień dociskowy. Pierścień dociskowy to po prostu gumowa obudowa dla N80, która pasuje do metalowego zaczepu na pokrywie zaworu.

a. Sprawdź rezystancję zacisków za pomocą multimetru. Powinna mieścić się w zakresie 22-30 omów. Jeśli mieści się w określonej wartości, nadal jest w porządku, ale może być zatkany. Aby sprawdzić, czy solenoid działa, ręcznie podłącz zasilanie 12 V i masę za pomocą przewodów testowych, aby sprawdzić, czy zawór się otwiera, lub wykonaj test VCDS wymieniony poniżej. W stanie bez zasilania zawór jest zamknięty.

b. Zdemontuj i sprawdź zawór. Użyj środka do czyszczenia gaźników, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia, które mogą się znajdować wewnątrz. Przy otwartym zaworze przedmuchaj sprężone powietrze w przeciwnym kierunku, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia. Warto również zdjąć i spryskać powiązane węże, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia, które mogły się nagromadzić.

c. Test VCDS N80 - Przejdź do 01 Elektronika silnika, 04 Ustawienia podstawowe, Grupy 070 i 071 (wyciek EVAP i przepływ EVAP), aby zweryfikować działanie zaworu upustowego N80. W testach wyjściowych 01-Engine jest również rozwijana lista dla „Zaworu sterującego upustem par paliwa (N80)”. Zobacz ten post, aby uzyskać odniesienie -
https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtop ... 0&start=15

d. Wykonaj kontrolę szczelności próżniowej, aby upewnić się, że zawór nie przecieka.

Inne usterki, które mogą wskazywać na N80, to:
  • Kontrolka silnika
  • System Lean P0171
  • System Rich P0172
  • Zawór upustu par paliwa P0441
  • Wykryto bardzo mały wyciek P0456
  • Nieprawidłowy przepływ 16825/P0441/001089

3.) EVAP (węgiel aktywny) Uszkodzona uszczelka rury lub zanieczyszczenie paliwem -
Najczęstszą przyczyną paliwa w zbiorniku EVAP jest napełnianie paliwem do góry rury, co powoduje paliwo w zbiorniku EVAP. Nadmiar paliwa może nasycić węgiel drzewny wewnątrz zbiornika EVAP, co może prowadzić do przedostawania się zanieczyszczeń węgla drzewnego do N80, powodując w ten sposób wynikowe kody błędów. Uwaga - lokalizacje zbiornika EVAP (węgiel aktywny) różnią się w zależności od modeli Euro i US.

a. Sprawdź, czy rury na górze zbiornika są prawidłowo dopasowane i sprawdź, czy obecny jest o-ring (pozycja nr 10). Możesz nałożyć uszczelniacz silikonowy wokół złączek rur, aby rozwiązać problem z wyciekiem. Jeśli jednak to nie rozwiąże problemu i usterka nie zniknie, węgiel drzewny może być nasycony paliwem i zbiornik należy wymienić. Sprawdź numer części na zbiorniku EVAP i wymień. Wyczyść błędy i ponownie zeskanuj, aby sprawdzić, czy usterka zniknęła.

b. Jak wspomniano powyżej dla N80, warto usunąć główną rurę odpowietrzającą zbiornika i wyczyścić ją środkiem do czyszczenia gaźników, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia węgla drzewnego, które mogły się nagromadzić.

Jeśli te rozwiązania DIY nie rozwiążą problemu, może występować wyciek w układzie EVAP. Może to wymagać wizyty w warsztacie, ponieważ przeciętny majsterkowicz nie będzie miał sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia pełnego testu szczelności układu EVAP.

Oto kilka doświadczeń innych osób ze zmianą zbiornika z innego powodu niż to, że wydawało się to dobrym pomysłem. Ponieważ można je kupić na eBayu za grosze, prawdopodobnie warto to zrobić w pewnym momencie, szczególnie w przypadku pojazdów o dużym przebiegu -

https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtop ... 3#p9127703
https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtop ... &t=1887561

Filmy referencyjne dotyczące systemu EVAP w serwisie YouTube -

Jak zawory upustowe VW Evap N80 ulegają awarii

Systemy emisji oparów (EVAP) VW - działanie i testowanie

Filmy DIY dotyczące naprawy EVAP w serwisie YouTube -

N80 (Regulator upustu par) Zawór DIY (Jak) Instalacja w 2.0T FSI

Pliki do pobrania w formacie PDF -

Program samokształcenia dotyczący działania i diagnostyki EVAP
View attachment EVAP Operation and Diagnosis Self-Study Program.pdf
Audi TT Coupé '07 Program samokształcenia SSP-380
View attachment SSP 380 Audi TT Coupé ‘07.pdf

[ATTACH type=
 
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.