Audi TT Forum banner

Marktwaarde - Audi TTS / RS naar verwachting in waarde stijgen?

7.1K views 36 replies 14 participants last post by  kevin#34  
#1 ·
Maar aangezien Audi de productie van de TT beëindigt, zijn er maar heel weinig 2023 en nieuwe TTS'en op de markt. Dus voor klanten die een nieuwe TTS of RS willen, moeten ze een van de weinige nieuwe of een bijna nieuwe hebben. Dit kunnen nieuwe klanten zijn, of mensen die een oudere TT willen inruilen en een nieuwere TTS willen. Toen ik vandaag op Autotrader keek, staan er maar 6 TTS'en uit 2023 op de markt, wat miniem is, dus zullen de prijzen in de komende 6-12 maanden stijgen voor bijna nieuwe exemplaren, bijvoorbeeld met een kenteken van 2023+, aangezien de vraag het aanbod overtreft? Bespreek :giggle:

#2 ·
Ik steek mijn nek uit en zeg: geen kans.

Veel eigenaren die wilden upgraden, wetende dat de productie zou stoppen, hebben dat al gedaan, maar zelfs toen werden nieuwe auto's, inclusief de laatste edities, nog steeds met korting aangeboden.

De stijging van de verzekeringspremies, vooral voor TTS/TTRS-modellen, zal veel potentiële nieuwe tt-eigenaren afschrikken en de extra motorrijtuigenbelasting die verschuldigd is voor de eerste 5 jaar na de eerste registratie kan bestaande eigenaren ervan weerhouden om te upgraden.

Je kunt iemand vinden die bereid is een premie te betalen, maar ik vermoed dat de auto zal blijven afschrijven en als je geluk hebt, tussen de 50% en 60% van de oorspronkelijke waarde waard zal zijn na 3 jaar.

Als het een Porsche GT3 RS was, dan zou het een ander verhaal zijn.

#3 ·
Ik steek mijn nek uit en zeg: geen kans.

Veel eigenaren die wilden upgraden, wetende dat de productie zou stoppen, hebben dat al gedaan, maar zelfs toen werden nieuwe auto's, inclusief de laatste edities, nog steeds met korting aangeboden.

De stijging van de verzekeringspremies, vooral voor TTS / TTRS-modellen, zal veel potentiële nieuwe tt-eigenaren afschrikken en de extra motorrijtuigenbelasting voor de eerste 5 jaar na de eerste registratie kan bestaande eigenaren ervan weerhouden om te upgraden.

Je kunt iemand vinden die bereid is een premie te betalen, maar ik vermoed dat de auto zal blijven afschrijven en als je geluk hebt, na 3 jaar tussen de 50% -60% van de oorspronkelijke waarde waard zal zijn.

Als het een Porsche GT3 RS was, dan zou je naar een ander verhaal kunnen kijken
Daar ben ik het mee eens, over 20 jaar misschien, maar dat is gebaseerd op hoe ICE-auto's tegenwoordig worden gezien, wie weet hoe de dingen zullen zijn als mensen wakker worden en beseffen dat elektrische auto's de nieuwe diesels zijn en ons wordt verteld wat de nieuwste (niet echt) groene alternatief is, te kopen.

#4 ·
Dus hier is mijn theorie, afkomstig van een 73-platen TTS Final Edition, die ik er snel aan wil toevoegen dat ik niet van plan ben om te verkopen, maar ik volg de markt graag uit interesse. Dus mijn specifieke auto had een catalogusprijs van 57.000, omdat hij elke optie had aangevinkt. Ik kocht hem van Drive the deal, dus betaalde er 49.500 voor, als ik hem zou inruilen bij WBAC zou ik maar 34.000 krijgen, wat best gek is!! Audi-dealers zouden naar verluidt ongeveer 40.000 betalen. Eerlijk gezegd, als ik de catalogusprijs voor mijn TTS had betaald, zou ik me ziek voelen, hem zes maanden later voor bijna 25.000 verlies aan WBAC verkopen!

Maar aangezien Audi de productie van de TT beëindigt, zijn er maar heel weinig 2023 en nieuwe TTS'en op de markt. Dus voor klanten die een nieuwe TTS of RS willen, moeten ze een van de weinige nieuwe of een bijna nieuwe hebben. Dit kunnen nieuwe klanten zijn, of mensen die een oudere TT willen inruilen voor een nieuwere TTS. Toen ik vandaag op Autotrader keek, stonden er maar 6 TTS'en uit 2023 op de markt, wat miniem is, dus zullen de prijzen in de komende 6-12 maanden stijgen van bijna nieuwe, bijvoorbeeld 2023+ platen, omdat de vraag het aanbod overstijgt? Bespreek :giggle:
Dacht dat je had geaccepteerd dat het geen investering was na de vorige keer :D

#5 ·
Dacht dat je had geaccepteerd dat het geen investering was na de vorige keer
Nooit gezegd dat het een investering was ;), ik volg de markt gewoon uit interesse, zoals sommige mensen naar de huizenprijzen kijken maar nooit verhuizen.

Een van de voordelen van de TTS is de lage verzekering, ik betaal minder dan £ 400 per jaar, vergelijkbaar met mijn mx5. Ik heb ook gezien dat er de afgelopen 3 weken 4 TTS speciale edities zijn verkocht, 2 voor ongeveer 53.000 pond, dus de vraag is er. Nieuwe auto belasting van meer dan £ 40.000 bestaat al sinds 2017 en is, afgezien van irritant, niet echt een belemmering om auto's van meer dan 40.000 pond te kopen, zelfs een opgewaardeerde Ford Focus ST komt uit op meer dan 40.000 pond.

Het zal interessant zijn om te zien wat er over 6 maanden gebeurt, als er geen nieuwe TT's meer worden geadverteerd, wat er gebeurt als een nieuwe klant, of een TT-eigenaar wiens PCP-deal afloopt, of de auto voor APK moet, dezelfde auto wil maar dan nieuwer, zal de vraag opdrijven en met een schaarse markt hebben de prijzen de neiging om te stijgen, de tijd en vraag en aanbod zullen het uitwijzen, houd deze ruimte in de gaten voor je eindejaarsupdate!

#7 ·
Ze zijn het niet, hoewel bijna alle verzekeringen voor auto's de laatste tijd zijn gestegen. De TTS mk3 heeft vergelijkbare prestaties als de mk2 TTRS, maar om eerlijk te zijn, ik heb de verzekering voor de TTS altijd erg goed gevonden. Ik heb eind februari van dit jaar verlengd voor £400, zelfs de RS was slechts £650, veel goedkoper dan een offerte voor een RS3 die 1k plus was.

#14 ·
Mijn lokale dealer adviseerde dat het enige model dat waarschijnlijk zou verbeteren de RS zou zijn, speciale edities hebben de neiging om niet veel te stijgen ten opzichte van een algemeen model, ik denk dat we het allemaal zullen zien in de loop van de tijd

#15 ·
mijn lokale dealer adviseerde dat het enige model dat waarschijnlijk zou verbeteren de RS zou zijn, speciale edities hebben de neiging om niet veel te stijgen ten opzichte van een algemeen model,
ik denk dat we het allemaal zullen zien
Een groot verschil tussen een door marketing geleide speciale editie, d.w.z. stickerklussen met een paar opties, en echte zoals de run out R8's. Gelukkig, zolang we de Ironic Edition niet vermelden, zouden de TT's niet sneller in waarde moeten dalen dan normale modellen, omdat ze ze in het proces niet hebben bedorven of overprijsd.

#34 ·
Persoonlijk denk ik dat alleen RS garage queens met lage kilometerstand of Iconic Edition in waarde zullen stijgen.
Eens met uw beoordeling hier, want ik zie dat hetzelfde momenteel van toepassing is op BMW M coupés en dergelijke. Bestuurders met een hoge kilometerstand zijn redelijk geprijsd, terwijl exemplaren onder de 20k de pan uit swingen.

#21 ·
Ik zou het eens zijn wat betreft de verzamelbaarheid, maar voor klanten die een alledaagse TT zoals de TTS willen, met goedkope verzekering, lage gebruikskosten - een tekort in het aanbod zou normaal gesproken de prijzen verhogen. Vergeet niet dat de TTS dezelfde prestaties heeft als een Golf Type R, wat voor de meesten meer dan voldoende is en niet iedereen wil een gezinsformaat hatchback voor hun dagelijkse rit.

#22 ·
Ik zou het eens zijn wat betreft de verzamelbaarheid, maar voor klanten die een alledaagse TT willen, zoals de TTS, met goedkope verzekering, lage gebruikskosten - zou een tekort in de aanvoer normaal gesproken de prijzen verhogen. Vergeet niet dat de TTS dezelfde prestaties heeft als een Golf Type R, wat meer dan voldoende is voor de meesten en niet iedereen wil ook een hatchback van gezinsgrootte voor hun dagelijkse rit.
Ze zullen niet stijgen :D Er is geen tekort in de aanvoer, bekijk Autotrader, er zijn er genoeg, niet meer gemaakt worden is geen aanbodprobleem en zal veel mensen afschrikken. Alles is op dit moment ook nog enorm overprijst, dus ze zullen zeker een flink stuk zakken. Ze hebben al echt goede restwaarden in vergelijking met veel auto's, en ik zie dat niet snel veranderen, percentage niet absolute waarde, dus je geld zal niet verdwijnen met de snelheid waarmee het misschien wel zou zijn verdwenen als je iets anders had gekocht.

#23 ·
Ik denk dat je het punt gemist hebt, biggles, het is de simpele wet van vraag en aanbod in de economie die je niet lijkt te begrijpen. Je hebt het mis dat er geen tekort aan aanbod is. Ik heb specifiek verwezen naar nieuwere TTS en je zult slechts 5 TTS uit 2023 en slechts 12 TTS uit 2022 op Autotrader vinden. Dus als je zegt dat 12 TTS uit 2022 in heel het VK "veel" zijn, dan moeten kippentanden ook wel gemeengoed zijn!

#24 ·
Ik denk dat je het punt gemist hebt, biggles, het is de simpele wet van vraag en aanbod economie die je niet lijkt te begrijpen. Je hebt het mis dat er geen tekort aan aanbod is. Ik heb specifiek verwezen naar nieuwere TTS en je zult slechts 5 TTS uit 2023 en slechts 12 TTS uit 2022 vinden op Autotrader. Dus als je zegt dat 12 TTS uit 2022 in heel het VK "veel" zijn, dan moeten kippentanden ook wel gemeengoed zijn!

Interessant genoeg is de waarde van mijn eigen TTS de afgelopen maand met £750 gestegen in de afgelopen weken, zowel op de Autotraders-waardering als op wbac, wat mijn punt enigszins bewijst. Verder zijn er nu nog maar 2 Final Edition TTS te koop, een week of zo geleden waren dat er nog 5, wat aantoont dat bijna de hele voorraad is uitverkocht aan veeleisende kopers;)
Ach, totaal waanvoorstelling:D

#25 · (Edited)
Ongetwijfeld is een aanzienlijk aantal op afbetaling gekocht, dus het is nauwelijks verrassend dat er zo weinig 22/23 auto's beschikbaar zijn, aangezien de eigenaren een hoge afkoopsom zouden moeten betalen om van hun contracten af te komen.

Het feit dat vorig jaar minder dan 200 nieuwe TTS'en werden geregistreerd, waarvan 65 in de laatste editie, geeft waarschijnlijk een betere indicatie van de totale vraag dan het huidige aantal beschikbare auto's.

#28 ·
Ik betwijfel persoonlijk of een Mk3 TT daadwerkelijk in waarde zal stijgen - ik durf te gokken dat de RS-varianten minder zullen afschrijven dan de andere modellen in het assortiment, maar zelfs dan zal het niet stijgen. Ze zijn daar niet zeldzaam genoeg voor.

• Like
Reactions: wlondoner
#30 ·
Mijn TT RS uit december 2017 met 15.000 mijl wordt momenteel geschat op £32.000, hij werd vóór de lockdown in 2020 geschat op ongeveer £33.000 en steeg tot £44.000 tijdens de lockdown.

#33 ·
Het lijkt erop dat de correctie van de waarde van gebruikte auto's vrij snel gaat.
Dat lijkt wel de manier waarop de dingen gaan, maar niemand heeft het mijn lokale Audi-dealer verteld.

Ik heb mijn TTS zeven maanden geleden van hen gekocht, dus de prijzen waren nog steeds vrij hoog, maar hij had bijna elk vakje aangevinkt, de facelift-lancering die je in de media ziet, en had heel weinig kilometers, dus ik dacht dat het wat extra waard was.

Was er vandaag en ze hebben er een met absoluut identieke specificaties als de mijne, behalve dat hij Nanogrijs is in plaats van Gletsjerwit, en bijna het dubbele aantal kilometers heeft voor duizend meer dan de mijne was!

#35 ·
Mijn mening....

Er zijn maar heel weinig auto's die zich identificeren als een potentiële investering en nog minder die modern zijn, jonger dan 10 jaar. Er wordt veel over dit onderwerp gediscussieerd in tijdschriften en online en er duiken maar heel weinig moderne auto's op als waardevolle klassiekers. Over het algemeen zijn het beperkte en zeldzame auto's, maar zelfs deze gissingen kunnen er ver naast zitten. Ik ben op de hoogte van verschillende auto's die eerder als toekomstige klassiekers werden aangeprezen, maar de meeste van hen wachten nog steeds.

Voor de meeste auto's duurt het decennia voordat ze in waarde stijgen, zo niet, en daarvoor zijn er verschillende pijnpunten:
  • Waardevermindering - Alle auto's, op een zeer selecte paar na, zullen in waarde dalen. Sommigen zullen er baat bij hebben om dit langzaam te doen, maar het zal gebeuren.
  • Lage waarde - Op dit punt geven toegewijde eigenaren het op en worden een aantal zeer goede auto's opgepakt, ze worden vaak met een krap budget bereden en lijden.
  • Bodembereik - Auto's zijn op dit punt meer waard als een stel reserveonderdelen. Het forum / ebay staat vol met "breaking" advertenties.
Nadat de waarden de bodem hebben bereikt, zullen er waarschijnlijk nog maar weinig auto's over zijn en zullen we regelmatig de "How Many Left" bekijken en hopen dat de waarden zich zullen herstellen. Het is mogelijk dat de MK3 TT enigszins profiteert van het feit dat er een MK1 & MK2 voor hen zijn, en dit kan een deel van de MK3-pijn wegnemen. Er zijn tekenen dat de MK1 TT zich begint te herstellen. De aantallen zijn de afgelopen jaren aanzienlijk afgenomen en bepaalde modellen lijken aan populariteit te winnen.

MAAR

Covid veroorzaakte een aantal zeer ongebruikelijke omstandigheden. Een tekort aan aanbod resulteerde in een stijging van de tweedehands waarden, waarbij sommige auto's de verkochte waarden zelfs overtroffen. Deze bubbel lijkt te zijn gebarsten, maar wie weet wat er in de toekomst met de IC-autowaarden zal gebeuren. De push voor EV's kan in de toekomst een piek in de vraag naar IC-voertuigen veroorzaken, maar dit kan averechts werken en nog meer beperkingen afdwingen om mensen eruit te dwingen, wie weet?

Bijna alle auto's zullen in waarde dalen. Ik wil het echt niet wegstoppen in de hoop dat het een beleggingsrendement oplevert. Ik zal waarschijnlijk geen waardestijging van mijn TT zien voordat ik in de 80 ben. Ik heb de auto gekocht om te gebruiken en ervan te genieten.