Audi TT Forum banner

Geen geluid uit de achterluidspreker Audi a3

1 reading
3.2K views 17 replies 7 participants last post by  cosminmarin52  
#1 ·
Hallo, ik ben hier nieuw. Heb net mijn nieuwe multimedia aangesloten en alles werkt prima, maar ik krijg geen geluid uit mijn achterspeakers, wat me gek maakt. Ik kan niet uitvinden hoe ik de achterversterker met mijn kabelboom moet verbinden.

Kan iemand helpen? Met vriendelijke groet

#2 ·
Welkom 😁

#5 ·
Welkom op het forum. :)

Je moet je realiseren dat dit een Audi TT Forum is en geen Audi A3 Forum...? Misschien heb je meer geluk met dit probleem in het AudiWorld Forum -

Hoi ja, ik heb het nu gezien :) Ik dacht gewoon aan Audi :)

#6 ·
Hoi, ik ben hier nieuw. Heb net mijn nieuwe multimedia aangesloten en alles werkt prima, maar ik krijg geen geluid uit mijn achterluidsprekers, wat me gek maakt. Kan niet uitzoeken hoe ik de achterversterker moet aansluiten op mijn kabelboom.

Kan iemand helpen? Met vriendelijke groeten
Welk jaar is het A3? Op 8P's (rond 2005-2013, afhankelijk van het land), worden typisch alleen de achterluidsprekers en "sub" aangestuurd door een versterker...tenzij je Blose hebt. Als je Blose hebt, is het vergelijkbaar (hoewel niet helemaal hetzelfde) als de Mk2 TT IIRC.

Omdat je voorluidsprekers werken, ga ik ervan uit dat je een vergelijkbaar "half versterkt" systeem hebt en je hoeft alleen de achterversterker te activeren (en er een signaal naar te sturen)...

Het enige wat je hoeft te doen is de juiste draad aansluiten op de amp turn on output van de aftermarket unit (meestal een "blauwe draad"), en dat zet de versterker aan. Als je een auto hebt met een quadlock connector erin... Deze draad komt overeen met pin 13 in de "D" connector van de quadlock - de grote 8-pins blok dat het dichtst bij de zekeringlocatie van de originele HU zit.

Ervan uitgaande dat je nog steeds de originele HU hebt... Als je oorspronkelijk een RNS-E had (wat ik vermoed dat je niet hebt omdat die de neiging hadden om Blose te hebben, hoewel dat per land kan verschillen), is die pinlocatie gelabeld als "U14 St. DSP", als je een Concert II+ met quadlock had, is het gelabeld als "DSP EIN".

Als je een oudere A3 had met de single-DIN HU en de ISO-connectoren, weet ik niet zeker welke pin/positie het is, maar het is...ergens daarbinnen, lol. Als je een 8L of 8V A3 hebt, ben ik daar niet helemaal zeker van, maar nogmaals, het klinkt alsof je een systeem hebt dat gewoon "achter/half versterkt" is, dus het zou vergelijkbaar moeten zijn.

Let op, je moet ook de versterker een line-level signaal van de HU geven voor de audio. De standaard bedrading heeft een L- en R-aansluiting en een gemeenschappelijke aarde (RCA-afscherming) - je kunt gewoon de aarde/afscherming van de RCA's aan elkaar verbinden...of zelfs maar één ervan gebruiken. De pin/draadlocaties hiervoor in de quadlock bevinden zich in de C-connector, de 12-pins mini-connector die weer het dichtst bij de zekeringlocatie van de OE-unit zit. Het zijn dezelfde pinlocaties op de RNS-E als op de Concert II+, etc. met quadlock.

• Like
Reactions: reimiux
#7 ·
Welk jaar is de A3? Op 8P's (rond 2005-2013, afhankelijk van het land), worden typisch alleen de achterste luidsprekers en "sub" aangestuurd door een versterker...tenzij je Blose hebt. Als je Blose hebt, is het vergelijkbaar (hoewel niet helemaal hetzelfde) als de Mk2 TT IIRC.

Omdat je voorkant werkt, ga ik ervan uit dat je een vergelijkbaar "half versterkt" systeem hebt en je hoeft alleen de achterste versterker te activeren (en er een signaal aan te voeren)...

Het enige wat je hoeft te doen is de juiste draad aansluiten op de amp turn on output van de aftermarket unit (meestal een "blauwe draad"), en dat zal de versterker aanzetten. Als je een auto hebt met een quadlock connector... Deze draad komt overeen met pin 13 in de "D" connector van de quadlock - de grote 8-pins blok dat het dichtst bij de zekeringlocatie van de originele HU zit.

Ervan uitgaande dat je nog steeds de originele HU hebt... Als je oorspronkelijk een RNS-E had (wat ik vermoed dat je niet hebt, omdat die de neiging hadden om Blose te hebben, hoewel het per land kon verschillen), wordt die pinlocatie aangeduid als "U14 St. DSP", als je een Concert II+ met quadlock had, wordt het aangeduid als "DSP EIN".

Als je een oudere A3 had met de single-DIN HU en de ISO-connectoren, weet ik niet zeker welke pin/positie het is, maar het is...ergens daar, lol. Als je een 8L of 8V A3 hebt, ben ik daar niet helemaal zeker van, maar nogmaals, het klinkt alsof je een systeem hebt dat alleen "achter/half versterkt" is, dus het zou vergelijkbaar moeten zijn.

Let op, je moet ook de versterker een line-level signaal van de HU geven voor de audio natuurlijk. De standaard bedrading heeft een L- en R-aansluiting en een gemeenschappelijke aarde (RCA-afscherming) - je kunt eenvoudig de aarde/afscherming van de RCA's aan elkaar verbinden...of zelfs maar één ervan gebruiken. De pin/draadlocaties hiervoor in de quadlock bevinden zich in de C-connector, de 12-pins mini-connector die weer het dichtst bij de zekeringlocatie van de OE-unit zit. Ze zijn dezelfde pinlocaties op de RNS-E als op de Concert II+, etc. w/quadlock.
Welk jaar is de A3? Op 8P's (rond 2005-2013, afhankelijk van het land), worden typisch alleen de achterste luidsprekers en "sub" aangestuurd door een versterker...tenzij je Blose hebt. Als je Blose hebt, is het vergelijkbaar (hoewel niet helemaal hetzelfde) als de Mk2 TT IIRC.

Omdat je voorkant werkt, ga ik ervan uit dat je een vergelijkbaar "half versterkt" systeem hebt en je hoeft alleen de achterste versterker te activeren (en er een signaal aan te voeren)...

Het enige wat je hoeft te doen is de juiste draad aansluiten op de amp turn on output van de aftermarket unit (meestal een "blauwe draad"), en dat zal de versterker aanzetten. Als je een auto hebt met een quadlock connector... Deze draad komt overeen met pin 13 in de "D" connector van de quadlock - de grote 8-pins blok dat het dichtst bij de zekeringlocatie van de originele HU zit.

Ervan uitgaande dat je nog steeds de originele HU hebt... Als je oorspronkelijk een RNS-E had (wat ik vermoed dat je niet hebt, omdat die de neiging hadden om Blose te hebben, hoewel het per land kon verschillen), wordt die pinlocatie aangeduid als "U14 St. DSP", als je een Concert II+ met quadlock had, wordt het aangeduid als "DSP EIN".

Als je een oudere A3 had met de single-DIN HU en de ISO-connectoren, weet ik niet zeker welke pin/positie het is, maar het is...ergens daar, lol. Als je een 8L of 8V A3 hebt, ben ik daar niet helemaal zeker van, maar nogmaals, het klinkt alsof je een systeem hebt dat alleen "achter/half versterkt" is, dus het zou vergelijkbaar moeten zijn.

Let op, je moet ook de versterker een line-level signaal van de HU geven voor de audio natuurlijk. De standaard bedrading heeft een L- en R-aansluiting en een gemeenschappelijke aarde (RCA-afscherming) - je kunt eenvoudig de aarde/afscherming van de RCA's aan elkaar verbinden...of zelfs maar één ervan gebruiken. De pin/draadlocaties hiervoor in de quadlock bevinden zich in de C-connector, de 12-pins mini-connector die weer het dichtst bij de zekeringlocatie van de OE-unit zit. Ze zijn dezelfde pinlocaties op de RNS-E als op de Concert II+, etc. w/quadlock.

#8 ·
Heel erg bedankt! Het is een 2012. Zal er nog eens naar kijken.
Ik heb een quadlock en geen Bose. Zoals je zegt, werkt alles behalve de achterste luidsprekers. Op de aftermarket draden zitten geen losse kabels zoals de blauw/witte. De enige "losse" kabels die ik heb, komen van de nieuwe hu-draden: een oranje/zwarte antenne, een blauwe key1 en een oranje key2, die me in verwarring brengen. Op mijn originele hu vond ik DSP aan.

Ik zal wat foto's plaatsen als ik het niet goed krijg.

Bedankt voor de gedetailleerde instructies :)

#9 ·
Heel erg bedankt! Het is een 2012. Zal het nog eens bekijken.
Ik heb een quadlock en geen Bose. Zoals je zegt, werkt alles behalve de achterste speakers. Op de aftermarket draden zitten geen losse kabels zoals de blauw/witte. De enige "losse" kabels die ik heb, komen van de nieuwe hu-draden: een oranje/zwarte antenne, een blauwe key1 en een oranje key2, dat brengt me in verwarring. Op mijn originele hu vond ik DSP ein.

Ik zal wat foto's plaatsen als ik het niet goed krijg.

Bedankt voor de gedetailleerde instructies :)
Ja, dus waar de DSP EIN pin/aansluiting zich op de originele unit bevindt, daar wil je de amp remote draad van de aftermarket unit aansluiten (nogmaals, dit is meestal blauw, maar er zijn ook een paar varianten van blauwe draad, zoals antenne remote v. amp remote).

Vergeet wat los zit en wat niet, controleer het daadwerkelijke bedradingsschema voor de aftermarket unit - wat alle draden betekenen/doen van zijn harnas. Zoek de amp turn on/trigger draad en sluit deze op de juiste manier aan. Als het "in het harnas" zit en ergens anders in de quadlock is aangesloten - adviseer dan waar dat "ergens anders" is (d.w.z. welke pin). Je kunt ontdekken dat het verkeerd is aangesloten (slecht), of aangesloten op een onbevolkte locatie (in wezen niets doet), of aangesloten op een van de andere trigguitgangen in het origineel (zoals de CD-wisselaar interface trigger/turn-on die sowieso niet compatibel zou zijn met de nieuwe unit). Het kan dus een kwestie zijn van het opnieuw pinnen van de verbinding waar het naartoe gaat of gewoon de draad doorknippen en handmatig aansluiten op de juiste draad in de auto, om de versterker aan te zetten.

Vergeet echter de RCA-signalen niet, die ook in de versterker moeten - de versterker aanzetten is slechts de helft van de vergelijking. Die signaaldraden kunnen al correct zijn gepind/in de versterker gaan of ze kunnen helemaal niet aanwezig zijn, wat betekent dat je de RCA-uitgangen op de HU handmatig moet bedraden naar de draden in de auto voor de versterker.

#10 ·
Het lukt me om de versterker van stroom te voorzien, maar nog steeds geen geluid van de nieuwe head unit naar de achterste luidsprekers.

Ik heb geprobeerd de rr rca en rl rca van
De quadlock aan te sluiten op mijn telefoon via RCA/aux, dan lukt het me om geluid naar de achterste luidspreker te krijgen, maar als ik de nieuwe hu rca aansluit, krijg ik geen geluid...

Zal morgen foto's plaatsen.
Nogmaals bedankt!

#11 ·
Ik slaag erin de versterker van stroom te voorzien, maar nog steeds geen geluid van de nieuwe head unit naar de achterste luidsprekers.

Ik heb geprobeerd de rr rca en rl rca van
De quadlock aan te sluiten op mijn telefoon via RCA/aux, dan slaag ik erin geluid naar de achterste luidspreker te krijgen, maar als ik de nieuwe hu rca aansluit, krijg ik geen geluid...

Zal morgen foto's plaatsen.
Nogmaals bedankt!
Klinkt tot nu toe goed - je bent op de goede weg. In wezen hoef je alleen maar de juiste draden aan te sluiten en ik denk dat je het dan hebt opgelost. Als de RCA's of de kabelboom van de head unit deze signalen niet "omzetten" in draden die in de kabelboom worden aangesloten, kun je connectoren zoals deze van Amazon (afhankelijk van hoe Amazon in jouw land is) of AliExpress, of misschien lokale elektronicazaken krijgen:
Image

Zoek gewoon naar "RCA naar draad adapter" en je zou dit soort dingen moeten krijgen. Nogmaals, de aarde/afscherming is gemeenschappelijk aan de autokant, dus je kunt deze draden van de connectoren aan elkaar knopen en die op de audio-afscherming/aardedraad van de auto zetten.

• Like
Reactions: reimiux
#15 ·
Bedankt allemaal voor jullie hulp! Ik was vergeten een kabelboom aan te sluiten op de hu en RCA. Het was een slechte instructie van de verkoper. Het werkt nu, er is geluid. Bedankt voor de steun.
Zeer goed! Kunt u een paar foto's delen van de aansluitingen die u hebt gemaakt om het te laten werken? Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb gezien dat het vrij gebruikelijk is, maar ik kan het niet oplossen. Hartelijk dank.

#13 ·
Hallo, ik lijk een vergelijkbaar probleem te hebben. Zou echt wat hulp op prijs stellen. Vandaag pas opgemerkt, ik heb het een tijdje geleden door een winkel laten installeren. Ik heb toevallig een Concert II+ systeem. Geen BOSE. Mijn tweeters werken, maar de belangrijkste achterste speakers niet. Subwoofer werkt ook.

Mijn configuratie:
1) Quadlock DSP EIN --> blauw-witte HU-draad.
2) LINE RR en LINE RL zijn verbonden met RCA RR en RCA RL (weet niets over de aardverbinding).
3) RCA FR en RCA FL zijn verbonden met HU en zijn verbonden met de groene connector, maar LINE FR en LINE FL draden zijn niet verbonden met de kabelboom van de auto (ongebruikt).

#14 ·
Hoi, ik lijk een vergelijkbaar probleem te hebben. Zou echt wat hulp op prijs stellen. Vandaag pas opgemerkt, ik had het een tijdje geleden door een winkel laten installeren. Ik heb toevallig een Concert II+ systeem. Geen BOSE. Mijn tweeters werken, maar de belangrijkste achterluidsprekers niet. Subwoofer werkt ook.

Mijn configuratie:
1) Quadlock DSP EIN --> blauwe&witte HU-draad.
2) LINE RR en LINE RL zijn aangesloten op RCA RR en RCA RL (weet niets over de massa-aansluiting)
3) RCA FR en RCA FL zijn aangesloten op HU en zijn aangesloten op de groene connector, maar LINE FR en LINE FL draden zijn niet aangesloten op de kabelboom van de auto (ongebruikt).

View attachment 535328

View attachment 535329

Concert II+ schema:
View attachment 535330
Is dit in een A3 of TT? Ziet eruit als een A3 op de foto's...

Een A3 is slechts semi-versterkt als er geen Blose is. Dit betekent dat alleen de achterluidsprekers worden aangestuurd door een versterker, die zich in de subwoofer in de kofferbak bevindt. De originele voorluidsprekers in de auto worden gevoed door de versterkerkanalen van de Concert II+ HU.

U moet dus de luidsprekerdraaduitgangen op de aftermarket HU gebruiken om deze aan te sluiten op de luidsprekerdraad (versterker) aansluitingen in het grotere segment van de quadlock, die hier zou zijn:
Image