Dus het idee is hier al vaak overwogen en besproken, ook door mij. Bijna alle mensen die er zelfs maar over nadenken, zijn echter voor de OE-exemplaren gegaan, ondanks de kosten.
Je kunt zoeken, maar hier is tenminste één draad die erover gaat:
In deze draad vind je (ongeveer halverwege de eerste pagina) een man die de China/aftermarket schokdempers
gebruikte:
A few weeks ago I had to change one of my rear brake calipers as it had seized up. 3 years after the other side had seized up. Anyway, while the wheel was off i noticed some dust build up on one of the shocks. Now I know the workshop manual says that a light misting is no reason to change it and...
www.ttforum.co.uk
Niet de threadstarter, maar een andere man die zich mengde. Zijn gebruik van de aftermarket dempers wordt een beetje overschaduwd door zijn nogal ingenieuze geknutsel met de achterkap om deze niet te hoeven vervangen (ze zijn tegenwoordig extreem duur), maar je zult zien dat hij de aftermarket schokdempers noemde en niet echt onmiddellijke problemen had. Hij wist echter niet echt hoe goede/werkende OE-dempers zouden moeten aanvoelen, dus niet veel vergelijking daar.
Ook heeft hij alleen de paar berichten geplaatst die hij destijds (ruim een jaar geleden) plaatste en is nooit meer teruggekomen, dus geen woord over hoe het met zijn auto/schokdempers een jaar later gaat. Afgezien daarvan hebben de rest van ons die dempers hebben vervangen (enkelvoudig, in paren of volledige vernieuwingen zoals ik en een paar anderen hebben gedaan)
hier... we hebben allemaal OE-onderdelen gebruikt.
Er zijn veel mensen die deze dingen hebben gekocht om zeker te zijn, het probleem is dat je er niet echt veel feedback over ziet op het internet, omdat wie ze ook heeft gekocht, niet het type is om hier of op andere sites te posten, zo lijkt het. Het is ook mogelijk dat veel van hen worden gekocht/gebruikt door autohandelaren die gewoon proberen een auto op te waarderen met goedkope(re) onderdelen zoals deze om de klus te klaren, vooral gezien de kosten van de OE-exemplaren, die tegenwoordig allemaal erg hoog zijn.
Je bent dus min of meer het metaforische proefkonijn hier, helaas. Eén suggestie die ik heb, is dat je misschien exemplaren wilt nemen van een meer gevestigd en bekend "merk", voor zover je in die dimensie kunt gaan als je het over onderdelen als deze hebt. Ik heb vaak een bedrijf genaamd Aerosus genoemd en genoemd zien worden voor andere magride-auto's (zoals GM's). Ze hebben een website (
Air Suspension Parts and Kits | Aerosus voor UK) en verkopen op eBay, bieden garantie en al die dingen. Hoe goed de ondersteuning of garantie daadwerkelijk is, kan ik niet beoordelen, maar ze
zeggen tenminste dat ze een 30-dagen tevredenheidsgarantie en 2 jaar garantie bieden. Dus in ieder geval
in theorie zouden ze een veiligere gok moeten zijn dan totaal onbekende/fly-by-night rando-verkopers op eBay, Amazon, enz.
Dit is geen getuigenis van welke aard dan ook voor dit bedrijf, want ik heb nog nooit zaken gedaan, maar toen ik
overwoog aftermarket te kopen, was dat het bedrijf/merk waar ik voor zou gaan. "Op papier" lijken ze wat veiliger dan anderen... tenminste van wat ik destijds zag.