Audi TT Forum banner

Ketting of riem? Help alsjeblieft.

13K views 8 replies 8 participants last post by  Hoggy  
#1 ·
Ik ben er zeker van dat dit ergens behandeld wordt, maar ik kan het niet vinden. Ik heb ook de handleidingen al gecontroleerd, maar omdat ik niet bijzonder technisch ben, kan ik nog steeds geen definitief antwoord vinden. Mijn excuses als dit al behandeld is.
Eerder dit jaar kocht ik mijn tweede TT, dit keer een 2007 MK2 2.0 TFSI roadster waar ik absoluut van hou.
Hoe dan ook, ik vroeg de garage waar ik hem kocht (niet Audi) om de distributieriem voor mij te vervangen, gewoon als voorzorgsmaatregel, en ze zeiden oké, toen belden ze me op en zeiden dat deze auto een ketting heeft en geen onderhoud nodig heeft.
Ik kan gewoon niet bevestigen dat dit het geval is en maak me dus zorgen, want hij heeft 72.000 mijl gereden zonder dat de riem/ketting in de onderhoudsgeschiedenis vermeld wordt.
Kan iemand me helpen? Als hij een riem heeft, prima, dan laat ik hem zo snel mogelijk vervangen.

#3 ·
Van wat ik heb gelezen, werd de MK2 in 2006 geĂŻntroduceerd met de keuze uit een 1.8 liter EA888-motor (ketting) of een 2.0 liter EA113-motor (riem). De 2.0 liter EA888 (ketting) werd pas in 2009 geĂŻntroduceerd.

Als je auto een 2007 2.0 TFSI is, zou ik verwachten dat je een EA113 (riem) motor hebt.

Dat gezegd hebbende, je kunt niets vertrouwen wat je op het web leest, dus je kunt het beste de motorcode vinden die op je motor is gestempeld (CAWA, CAWB, CBFA, etc.) voor verificatie.

#8 ·
Van wat ik heb gelezen, werd de MK2 in 2006 geĂŻntroduceerd met de keuze uit een 1.8 liter EA888 motor (ketting) of een 2.0 liter EA113 motor (riem). De 2.0 liter EA888 (ketting) werd pas in 2009 geĂŻntroduceerd.
Alle TT 2.0 AWD (quattro) gebruikten een motor met distributieketting. De TTS is de enige quattro met een motor met distributieriem.

#5 ·
Ja, het is een riem op de EA113 2.0 (die van jou zou dat moeten zijn, aangezien het een 07 is) en een ketting op de EA888, die deze in 2010 verving.

Riem en waterpomp zouden idealiter al vervangen moeten zijn. Het staat als 'tandriem' in het serviceboekje.