Omdat ik deze klus al vier keer heb gedaan op DQ250's, geef ik slechts een paar snelle adviezen, aangezien je al veel threads hebt over doe-het-zelf/how-to's, enz. op het internet. Hier is er trouwens nog een voor jou:
How to DIY change DSG transmission fluid and VAS6262 tool service on VW Jetta TDI
www.myturbodiesel.com
Ten eerste,
koop een transmissiepomp met de juiste fitting... of een soort kit die vult door van onderaf te pompen. Proberen om "van bovenaf te vullen" is onzinnig, IMO. Kost te veel tijd en als je van plan bent de auto lang te houden (waarbij je deze klus vaker dan één keer zou doen), kun je net zo goed een pomp kopen. Ook betekent vullen van bovenaf dat je gaten in de flessen wilt prikken zodat de vloeistof sneller kan stromen, maar dan kun je die flessen niet hergebruiken om de oude olie weg te gooien. Dit is geen probleem als je een andere container hebt om in te gieten, maar persoonlijk gebruik ik meestal de nieuwe containers om de oude olie terug in te doen.
Ten tweede...
vul het te veel. Ik bedoel niet dat je gek moet doen en er 8 liter of zoiets in moet doen, maar maak je meer zorgen over te weinig vullen dan over te veel vullen. De "juiste" methode is dat je de snorkel moet installeren en vloeistof moet pompen totdat je 5 liter hebt gepompt. Dan, met de motor op temperatuur en draaiend, trek je de vulleiding eruit en laat je hem leeglopen tot het niveau van de snorkel. Als je dit echter doet, zul je waarschijnlijk merken dat de netto hoeveelheid die je erin hebt gedaan minder was dan de auto oorspronkelijk had, als je de "wetenschappelijke experimentmethode" hebt gedaan (waarbij je meet wat je eruit hebt gehaald). De werkelijke hoeveelheid in de versnellingsbak zal waarschijnlijk meer dan 4,5 liter zijn, maar minder dan 5 liter, als je meet wat je eruit haalt. Maar dan moet je rekening houden met wat het filter absorbeert, en je moet de auto
waterpas hebben om dit te doen, en een auto 100% waterpas krijgen is gemakkelijker gezegd dan gedaan voor een doe-het-zelver - is bijvoorbeeld het oppervlak waarop je werkt waterpas? Kun je de hele auto optillen? Enz.
Mijn beste advies hier is om het gewoon te overvullen, alle 5 liter erin te pompen, het af te sluiten en het voor gezien te houden. Dit vereist meestal het openen van de 6e fles als je een pomp gebruikt, omdat veel pompen niet helemaal tot de bodem "schrapen". Mijn Assenmacher-pomp bijvoorbeeld, kan de laatste halve liter of zo in de container niet echt pompen, omdat het niveau te laag is voor de pomp om op te pakken.
Nogmaals, nadat ik deze klus meerdere keren heb gedaan en later de auto weer heb moeten opkrikken en een paar dagen later meer vloeistof heb moeten terugpompen... heb ik geleerd dat de gemakkelijke manier om dit te doen is om het gewoon te "overvullen". Pomp er 5 liter in, misschien zelfs een paar honderd ml meer, en klaar is Kees. De versnellingsbak werkt prima als hij een beetje te veel is gevuld, maar als hij een beetje te weinig is gevuld... zul je waarschijnlijk merken dat hij niet precies zo schakelt als hij zou moeten.