Audi TT Forum banner

DSG-olie verversen

1 reading
12K views 9 replies 5 participants last post by  chelspeed  
#1 ·
Na mijn behoefte om Haldex-olie te verversen.
Het lijkt erop dat ik binnenkort ook DSG-olie moet verversen.

Ik heb maar 2 vragen:
1. Hoeveel olie in liters heeft de DQ250 DSG nodig voor TT 2.0TFSI Quattro?
2. Moet u een speciale herkalibratie of heraanpassing uitvoeren zodra u de olie hebt ververst? (VCDS of OBDEleven)
 
#2 · (Edited)
1. Verschillende :) Nogmaals, u kunt servicekits kopen via eBay, bijvoorbeeld FEBI olieverversingsset transmissie-oliefilter automatische transmissie DSG 6-versnellingen DQ250 VW AUDI | eBay
2. Moet worden gevuld met een speciale tool en het oliepeil moet op de juiste (interne) temperatuur worden ingesteld.

Er zou geen noodzaak moeten zijn om een reset uit te voeren.

Andere auto, dezelfde versnellingsbak - Hoe de olie te verversen op een DSG6 (DQ250) versnellingsbak

bewerkt - deze set heeft een vulbuis, Hydraulisch filterset + slang DSG-transmissie transmissieservice voor VW Audi DQ250 | eBay dezelfde verkoper heeft verschillende filtermerkopties vermeld.
 
#3 · (Edited)
1) Volgens ElsaWin heb je 5,7 nodig (dit betekent dat je 1 liter fles x6 nodig hebt)
2) Ja, je hebt VCDS of een andere tool nodig die de DSG-olietemperatuur kan monitoren, omdat het oliepeil moet worden gedaan met de olietemperatuur in het venster van 35/45 graden Celsius (lagere temperatuur = overvulling / hogere temperatuur = te weinig vulling). Bovendien moet je voor het nivelleren de versnellingsbak cycleren door minimaal 3 seconden in elke versnellingsknopstand te blijven (om de actuatoren te vullen, neem ik aan).
 
#5 ·
Omdat ik deze klus al vier keer heb gedaan op DQ250's, geef ik slechts een paar snelle adviezen, aangezien je al veel threads hebt over doe-het-zelf/how-to's, enz. op het internet. Hier is er trouwens nog een voor jou:

Ten eerste, koop een transmissiepomp met de juiste fitting... of een soort kit die vult door van onderaf te pompen. Proberen om "van bovenaf te vullen" is onzinnig, IMO. Kost te veel tijd en als je van plan bent de auto lang te houden (waarbij je deze klus vaker dan één keer zou doen), kun je net zo goed een pomp kopen. Ook betekent vullen van bovenaf dat je gaten in de flessen wilt prikken zodat de vloeistof sneller kan stromen, maar dan kun je die flessen niet hergebruiken om de oude olie weg te gooien. Dit is geen probleem als je een andere container hebt om in te gieten, maar persoonlijk gebruik ik meestal de nieuwe containers om de oude olie terug in te doen.

Ten tweede... vul het te veel. Ik bedoel niet dat je gek moet doen en er 8 liter of zoiets in moet doen, maar maak je meer zorgen over te weinig vullen dan over te veel vullen. De "juiste" methode is dat je de snorkel moet installeren en vloeistof moet pompen totdat je 5 liter hebt gepompt. Dan, met de motor op temperatuur en draaiend, trek je de vulleiding eruit en laat je hem leeglopen tot het niveau van de snorkel. Als je dit echter doet, zul je waarschijnlijk merken dat de netto hoeveelheid die je erin hebt gedaan minder was dan de auto oorspronkelijk had, als je de "wetenschappelijke experimentmethode" hebt gedaan (waarbij je meet wat je eruit hebt gehaald). De werkelijke hoeveelheid in de versnellingsbak zal waarschijnlijk meer dan 4,5 liter zijn, maar minder dan 5 liter, als je meet wat je eruit haalt. Maar dan moet je rekening houden met wat het filter absorbeert, en je moet de auto waterpas hebben om dit te doen, en een auto 100% waterpas krijgen is gemakkelijker gezegd dan gedaan voor een doe-het-zelver - is bijvoorbeeld het oppervlak waarop je werkt waterpas? Kun je de hele auto optillen? Enz.

Mijn beste advies hier is om het gewoon te overvullen, alle 5 liter erin te pompen, het af te sluiten en het voor gezien te houden. Dit vereist meestal het openen van de 6e fles als je een pomp gebruikt, omdat veel pompen niet helemaal tot de bodem "schrapen". Mijn Assenmacher-pomp bijvoorbeeld, kan de laatste halve liter of zo in de container niet echt pompen, omdat het niveau te laag is voor de pomp om op te pakken.

Nogmaals, nadat ik deze klus meerdere keren heb gedaan en later de auto weer heb moeten opkrikken en een paar dagen later meer vloeistof heb moeten terugpompen... heb ik geleerd dat de gemakkelijke manier om dit te doen is om het gewoon te "overvullen". Pomp er 5 liter in, misschien zelfs een paar honderd ml meer, en klaar is Kees. De versnellingsbak werkt prima als hij een beetje te veel is gevuld, maar als hij een beetje te weinig is gevuld... zul je waarschijnlijk merken dat hij niet precies zo schakelt als hij zou moeten.
 
#6 ·
Mijn excuses, maar ik geef er de voorkeur aan om me te houden aan wat Elsawin (Audi werkplaatshandboek) voorschrijft, in het bijzonder:

  • bijvullen met 5,7 liter; als je slechts 5 liter toevoegt, overvul je de versnellingsbak niet (waarschijnlijk het tegenovergestelde)
  • na het bijvullen de versnellingsbak cycleren (alle knop posities gedurende minstens 3 sec, heen en weer)
  • het nivelleren uitvoeren met de olie tussen de 35/45 c range (reden reeds uitgelegd)

Wat betreft het bijvullen, het gebruik van een pomp zal het proces zeker versnellen, maar als je de pomp niet hebt (zoals in mijn geval), duurt het handmatig bijvullen van bovenaf (primaire methode voorgesteld door Elsawin) niet langer dan 15 minuten.
 
#10 ·
Niet specifiek gerelateerd aan de DSG-bak, maar een algemene opmerking. Ik heb ooit gelezen dat je voordat je de olie van iets ververst, niet direct naar de aftapplug moet gaan, maar eerst de vulplug los moet draaien. Mensen beginnen logischerwijs met het openen van de aftapplug en zitten dan helemaal vast als ze erachter komen dat de vulplug vastzit of dat ze niet de juiste dop of wat dan ook hebben. Dus met andere woorden: tap de oude olie pas af als je er 100% zeker van bent dat je hem met de nieuwe olie kunt bijvullen. Goed advies, dacht ik.