Audi TT Forum banner

Waar de lagedruk brandstofdruk voor TTRS te meten Specificatie en Werkelijk

182 views 14 replies 4 participants last post by  dr.electron  
#1 · (Edited)
Ik heb een storing in de regeling van de brandstof onder lage druk (VCDS-scan hieronder). Ik heb het brandstoffilter en de lage druk vervangen, maar de storing is er nog steeds. Ik verdenk natuurlijk de lagedrukpomp, maar voordat ik deze verving, wilde ik verifiëren of de druk daadwerkelijk laag was. Echter - hoewel ik de meetblokken voor de gespecificeerde en werkelijke brandstofdruk in de rail vond, kon ik de gespecificeerde lagedruk niet vinden. Ik dacht dat ik de werkelijke lagedruk had gevonden, maar deze is zo laag dat het ongeloofwaardig is.

Ik heb "Huidige - Brandstofdruk" (103-0), specificatie/werkelijke brandstofdruk in de rail (106-2, 106-0) en "Elektrisch - Brandstofpomp 1/2 belasting" (106-1) gelogd tijdens het rijden en het pushen van de auto naar de rode lijn. Specificatie en werkelijke rail druk volgden elkaar heel nauwkeurig, variërend van 23 bar bij stationair draaien tot 136 bar bij WOT, en de pomp duty cycle (ik denk dat het dat is...) bleef tussen 50% en 60%, behalve onder WOT toen het piekte op 82,4%. Het vreemde is dat de lagedruk vast bleef zitten op 0,23 bar.

Is het mogelijk dat de hogedrukpomp zo goed presteerde met zo weinig inlaatdruk? Of meet ik het verkeerde ding? Ik kon geen andere meting vinden in de Advanced Measurement blocks die leek op lagedruk brandstofdruk.

VCDS Scan:

Adres 01: Motor Labels: 07K-907-404-CEP.clb
Controlemodule onderdeelnummer: 8J0 907 404 R HW: 8J0 907 404 M
Component en/of versie: 2.5l R5/4V TFSI 02 0070
Software codering: 0113000A180F0160
Werkplaatscode: WSC 01236 785 00200
VCID: 3C21359BBA6173CA92B-8069
1 Fout gevonden:

012555 - Lage druk brandstofregeling
P310B - 002 - Brandstofdruk buiten specificatie - MIL AAN
Freeze Frame:
Foutstatus: 11100010
Foutprioriteit: 2
Foutfrequentie: 2
Reset teller: 255
Kilometerstand: 96650 km
Tijdindicatie: 0
Datum: 2025.09.21
Tijd: 16:42:25

Freeze Frame:
RPM: 1192 /min
Belasting: 20.4 %
Snelheid: 0.0 km/h
Temperatuur: 93.0°C
Temperatuur: 60.0°C
Absolute druk: 800.0 mbar
Spanning: 14.224 V

#2 ·
Ik zal eraan toevoegen dat de pompcyclus bij stationair draaien net onder de 50% is - ongeveer 47%. Als de 0,23 bar echt is, zou de lagedrukpomp dan niet harder moeten duwen om te proberen dit te verhogen? Of wordt deze aangestuurd door de hogedrukmeting - wat betekent dat wanneer de hogedrukpomp meer moet trekken, de lagedrukpomp harder duwt? Ik ben gewoon verbaasd over hoe de auto 'normaal' kan rijden met wat praktisch geen brandstofdruk lijkt te zijn aan de lagedrukzijde. Als het geen duur onderdeel was, zou ik de pomp gewoon vervangen om te zien of het probleem verdwijnt.

#3 ·
dr.electron said:
Ik heb een storing in de regeling van de brandstof onder lage druk (VCDS-scan hieronder). Ik heb het brandstoffilter en de lage druk vervangen, maar heb nog steeds de storing.
Uw eerste reactie was afgekapt. U zei dat u uw brandstoffilter en uw lage druk hebt vervangen...?
Zender, regelaar? Iets anders?
Als u uw G410 lagedruksensor (onderdeel #2 op de tekening) nog niet hebt vervangen, zou dat de eerste plaats zijn om te beginnen. Controleer ook op beschadigde bedrading naar de betreffende sensor. Gebrek aan sensorfeedback zou uw fout veroorzaken en het onvermogen om live gegevens van de lagedrukzijde van uw brandstofleiding te lezen (ook al lijkt het erop dat u voldoende brandstof heeft).
Voor zover ik heb gelezen, zou de druk bij stationair draaien ongeveer 4 bar moeten zijn.

Image

#4 ·
Oeps - ja, de lagedruksensor. Nr. 2 in de tekening. Ik heb die vervangen door een origineel Audi-onderdeel. Het feit dat de motor niet lijkt te worstelen, lijkt inderdaad te wijzen op een sensorprobleem. Dus aangezien ik de sensor heb vervangen, is het misschien een bedradingsprobleem. Ik ga kijken of ik een manier kan bedenken om de sensor spanning te controleren terwijl de motor draait.

#5 ·
Het is misschien de moeite waard om op te merken dat ik tegelijkertijd het brandstoffilter en de sensor heb vervangen. Dus als het filter eigenlijk het probleem was, en de vervangende sensor "slecht" was, dan zou dat dit kunnen verklaren. Maar de kans op een slechte sensor lijkt me extreem klein. Ik heb nog niet geprobeerd de originele sensor terug te plaatsen.

#6 ·
SOOOOO.... Ik heb de nieuwe sensor losgekoppeld en de oude buiten in de open lucht aangesloten. De ontsteking aangezet maar de auto niet gestart: blok 103-0 leest 1 bar. Zoals het hoort bij atmosfeer. Ik heb de kabelboom weer op de sensor op de motor aangesloten - nog steeds zonder hem te starten - en hij las 4,5 bar, waar hij zou moeten zijn. De motor gestart en hij viel terug naar ongeveer 2,6 bar met een duty cycle van 70%. Goed luisterend kon ik de brandstofpomp zachtjes horen schreeuwen onder de achterbank.

De pomp is duidelijk slecht - dus ik zal een nieuwe bestellen. Ik zal terugkoppelen wanneer deze is vervangen.

#9 ·
De drukregelaar voor de lagedrukzijde is ingebouwd in het brandstoffilter, zoals ik het begrijp. Is er nog een lagedrukregelaar aan de motor? Of heb je het over een aan de hogedrukzijde? Ik heb daar niets aangeraakt sinds de drukken op de brandstofrail logisch lijken en het commando van de ECU volgen.
Nou, volledige openheid: Ik ben niet de meest bekende met de TFSI. Ik denk dat ik je oorspronkelijke bericht interpreteerde als het zien van lage druk aan de achterkant, maar ik heb het misschien verkeerd geïnterpreteerd.
Ik dacht meer na over de mogelijkheid van een falende drukregelaar (aan de rail), maar misschien praat ik uit mijn nek? Het lijkt erop dat er een vacuümgestuurde regelaar in de brandstofrail zelf zit, die, als ik me niet vergis, rond de 4 bar stationair zou moeten houden (zoals door iemand anders vermeld).

Maar ik weet het niet zeker. Ik weet niets zeker. Ik brainstorm in de hoop dat het meer dan iets anders een gedachte bij iemand anders zal opwekken. 🤷🏻‍♂️

#10 ·
Er zou daar een regelaar kunnen zijn - en ik verwelkom het brainstormen zeker! Er is verrassend weinig algemene kennis over de 2.5L TFSI-motor in de TT-gemeenschap, en de diagrammen op de Audi-onderdelenwebsite, de reparatiehandleidingen en LLLparts zijn niet bijzonder nuttig. Dit diagram uit de zelfstudiegids voor de motor toont geen regelaar, maar dat betekent niet dat die er niet is:

Image

Aangezien ik de pomp deze keer daadwerkelijk heb horen zwoegen, is het nu mijn nummer 1 verdachte. Ik ken dat geluid omdat ik jaren geleden de verkeerde brandstoffilter in mijn TT 3.2 heb geïnstalleerd en de brandstofpomp gedwongen heb om hard te werken. Als de pomp het probleem niet oplost, zal ik als volgende op zoek gaan naar een andere lagedrukregelaar.

#11 ·
Er zou daar een regelaar kunnen zijn - en ik verwelkom de brainstorm zeker! Er is verrassend weinig algemene kennis over de 2.5L TFSI-motor in de TT-gemeenschap, en de schema's op de Audi-onderdelenwebsite, de reparatiehandleidingen en LLLparts zijn niet bijzonder nuttig. Dit schema uit de zelfstudiegids voor de motor toont geen regelaar, maar dat betekent niet dat er geen is:

View attachment 539972

Aangezien ik de pomp deze keer daadwerkelijk heb horen zwoegen, is het nu mijn nummer 1 verdachte. Ik ken dat geluid omdat ik jaren geleden de verkeerde brandstoffilter in mijn TT 3.2 heb geïnstalleerd en de brandstofpomp gedwongen heb om hard te werken. Als de pomp het probleem niet oplost, zal ik als volgende op zoek gaan naar een andere lagedrukregelaar.
Nou, voor mij ziet het er eerder uit als een vacuümgestuurde regelaar, zoals ik die ken van de 1.8T, gebaseerd op uw zelfstudie-afbeelding is de HPFP en Regelaar (Doseerklep) één geheel, wat mijn theorie nogal de das omdoet. 😂

Tenzij de HPFP en N290 aparte componenten zijn om er één te maken (als dat logisch is)? De Doseerklep zou moeten regelen hoeveel druk er aan de rail wordt geleverd en als deze faalt, kan deze de benodigde druk verminderen of de druk verhogen. Uiteindelijk, als je de HPFP hebt horen worstelen, lijkt het erop dat het vervangen ervan ook de doseerklep vervangt?