Audi TT Forum banner

Jak: 3.2 VR6 Pasek osprzętu, napinacz i wymiana koła pasowego

33K views 59 replies 13 participants last post by  SwissJetPilot  
#1 · (Edited by Moderator)
Zacząłem ten post, ponieważ wydaje się, że nie mogę znaleźć takiego dla Mk2 na tym forum i niewiele jest na innych forach VAG lub YouTube.

Wymagane części -
1.) Napinacz paska PN 022 145 299 L
2.) Rolka prowadząca PN 022 145 276 F (x2)
3.) Pasek klinowy: PN 022 145 933 Uwaga: Sprawdź poprawną długość dla swojego modelu -
• AH = 21,36 x 1235 mm
• AP = 21,36 x 1610 mm

Wymagane narzędzia -
1.) CR-VT55 lub Tripple Square CR-V12 do śruby mocującej napinacza
2.) Klucz 16 mm do śrub koła napinacza i rolki prowadzącej
3.) Narzędzie VAG, kołek blokujący T10060 lub klucz imbusowy M4 do zablokowania napinacza
4.) Klucz dynamometryczny

Wartości momentu obrotowego -
1.) Śruba mocująca napinacza: 50 Nm
2.) Śruby rolki prowadzącej: 40 Nm

FAQ - Audi TT (8J) Instrukcje warsztatowe i programy samokształceniowe
Silnik BUB, CBRA - 3,2 ltr, 4-zaworowy - A005TT01120
https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtop ... &t=1833829

VR6Belts.JPG


TorqueValues.jpg

Dobre czytanie na temat tego, dlaczego pasek, napinacz i koła pasowe powinny być wymieniane jako zestaw, a nie jako poszczególne elementy, oraz jak ustalić, czy pasek powinien zostać wymieniony, nawet jeśli wygląda na dobry.

FAQ - Awarie paska osprzętu/wielorowkowego/klinowego i rolki prowadzącej
https://www.ttforum.co.uk/forum/viewtop ... &t=1887033

BeltInspection.JPG
 

Attachments

#2 · (Edited by Moderator)
Wygląda na to, że konieczne będzie usunięcie pojemnika z węglem drzewnym z góry, zgodnie z zaleceniami w instrukcji warsztatowej. Usunięcie przedniego koła i osłony nadkola może być konieczne lub nie, aby dostać się do rolek prowadzących, ale tace pod spodem na pewno będą musiały zostać zdjęte. Ledwo mogłem włożyć rękę i klucz na górną rolkę prowadzącą, więc będzie to operacja pod pojazdem. Dodatkowo umożliwia to sprawdzenie, czy pasek jest prawidłowo umieszczony na kole pasowym wału korbowego i klimatyzacji.
 

Attachments

#5 ·
SwissJetPilot said:
Wymagane części -
1.) Napinacz paska PN 022 145 299 L
2.) Rolka prowadząca PN 022 145 276 F (x2)
3.) Pasek klinowy: PN 022 145 933 Uwaga: Sprawdź poprawną długość dla swojego modelu -
• AH = 21,36 x 1235 mm
• AP = 21,36 x 1610 mm
Jak na zdjęciu, mam również napinacz 022 145 299 H, który został zastąpiony przez 022 145 299 L w 02/2008, jeśli to pomaga w odniesieniu krzyżowym części. Muszę to jeszcze zamówić, nie jest dostarczane przez zwykłe Euro Car Parts/GSF, więc będę musiał poszukać dalej

I mam pasek 6PK1610 - 022 145 933 AG, który został zastąpiony przez 022 145 933 AP w 12/2008. Większość katalogów części innych niż Audi wyświetla jednak pasek 6PK1613, to właśnie zamówiłem z Dayco. Napinacz powinien zrekompensować dodatkowe 3 mm

Myślę, że pasek 1235 mm jest przeznaczony do samochodów bez klimatyzacji, o których tak naprawdę nigdy nie słyszałem, musi być tylko na określonych rynkach?

Na koniec, rolki prowadzące na biegu jałowym, które obaj mamy zamontowane, to 022 145 276 C, zastąpione przez 022 145 276 F w 07/2008. Zamówiłem zamienniki INA
 
#8 · (Edited by Moderator)
Z czystej ciekawości, ile kosztują te części, wymieniłem kilka źródeł z Niemiec -

(1) Napinacz paska PN 022 145 299 L
• Napinacz paska DAYCO, pasek klinowy, nr artykułu APV3021, 107,36 € (AutoDoc.de)
• Ramię napinające INA, pasek klinowy, nr artykułu 534 0246 10, 73,76 € (AutoDoc.de)
• Napinacz NTN-SNR, nr artykułu GA357.54, pasek klinowy, 56,48 € (AutoDoc.de)
• Rolka napinająca paska klinowego SNR Art.-Nr.: GA357.54, 33,32 € (Daparto.de)
• Części/serwis Audi 83,40 €

(2) Koło pasowe prowadzące PN 022 145 276 F (x2)
• Koło pasowe DAYCO Pasek klinowy, nr artykułu APV2520, 42,24 € szt. (AutoDoc.de)
• Koło pasowe INA Pasek klinowy, nr artykułu 532 0479 10, 14,80 € szt. (AutoDoc.de)
• Koło pasowe NTN-SNR Pasek klinowy, nr artykułu GA357.61, 17,07 € szt. (AutoDoc.de)
• Rolka prowadząca paska klinowego INA Art.-Nr.: 532047910, 11,16 € szt. (Daparto.de)
• Części/serwis Audi 46,60 € szt.

(3) Pasek klinowy: PN 022 145 933AP [21,36 mm x 1610 mm]
• Paski klinowe BOSCH, numer artykułu 1.987.947.983 (1610 mm), 10,41 € (AutoDoc.de)
• Paski klinowe DAYCO, 6PK1610HD (1610 mm) 10,69 € (AutoDoc.de)
• Pasek klinowy INA Art.-Nr.: FB6PK1613, 8,20 € (Daparto.de)
• Części/serwis Audi 44,95 €

Belt_Pulley_Tensioner.png
 

Attachments

#9 · (Edited by Moderator)
Mam już części, muszę je tylko zamontować w nadchodzących tygodniach.

Koła pasowe napinacza zostały dostarczone z nowymi śrubami, ale napinacz już nie. Prawdopodobnie nie jest to wymagane, ale mogę kupić nowy od Audi.
 

Attachments

#24 ·
Mam już części, muszę je tylko zamontować w nadchodzących tygodniach

Rolki prowadzące przyszły z nowymi śrubami, ale napinacz już nie. Prawdopodobnie nie jest to wymagane, ale mogę kupić nowy od Audi

View attachment 444343
Wątek wskrzeszenia! czy dostałeś napinacz z GSF, są jedynymi, których znalazłem, którzy mają jeden w magazynie, ale jest on wymieniony jako nieoznakowana część premium
 
#11 ·
Z CarParts4Less (Euro Car Parts) i GSF, łącznie poniżej 110 funtów
 
#12 · (Edited)
Ze względu na pojedynczą śrubę, kupiłem zamiennik napinacza, ponieważ nowy nie jest dostarczany. Jest zaskakująco długa, M10x85mm. Numer części to N 910 329 01. Nie jest również zabezpieczona przed poluzowaniem. Planuję to zrobić za kilka weekendów, kiedy będę wolny, ale mam już wszystkie potrzebne części.
 
#13 · (Edited)
Wymieniłem to w weekend, zaskakująco łatwa robota.

Kanister z węglem drzewnym przeszkadza, łatwo go usunąć za pomocą 2 śrub 10 mm i nakrętki 10 mm. Nie trzeba go odłączać, wystarczy odłożyć na bok:

20200912_163529.jpg


Następnie można zobaczyć pasek:

20200912_163538.jpg


Dostęp do dolnych kół pasowych jest łatwy po usunięciu dolnej osłony nadkola/osłony podwozia. Nie trzeba usuwać dużej głównej osłony podwozia:

20200912_164443.jpg


Zdejmij napięcie z paska, używając klucza dynamometrycznego na główce 16 mm na napinaczu, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, i włóż kołek przez dwa otwory. Nie mam zdjęcia tego, ale można to zobaczyć na tym zdjęciu mojej wymiany:

20200805_215817.jpg


Zdecydowanie wymagał wymiany:

20200912_165428.jpg


Rolki prowadzące można teraz wyjąć, ponownie są mocowane śrubami 16 mm. Górna jest łatwa, pomaga długa przedłużka. Dolna jest niewygodna, ponieważ rama mocowania osłony podwozia jest tuż na drodze... Klucz i długa przedłużka mogą być na niej trzymane i stukane młotkiem z komory silnika:

20200912_172004.jpg


Dokręć zamienniki momentem 40 Nm:

20200912_172416.jpg


Napinacz to ten sam proces. Odkręć śrubę wielowypustową M12 i zamontuj nową z momentem 50 Nm. PS. nie zapomnij zdjąć napięcia i wyjąć kołka przed wyjęciem!

Załóż nowy pasek, a następnie zdejmij napięcie:

Screenshot 2020-09-16 at 22.18.31.png


1 - Rolka prowadząca
2 - Tłumik drgań
3 - Pompa cieczy chłodzącej
4 - Rolka napinająca
5 - Alternator
6 - Rolka prowadząca
7 - Sprężarka klimatyzacji

20200912_174109.jpg


20200912_174116.jpg


Obróciłem silnik za pomocą koła pasowego wału korbowego kilka razy, aby upewnić się, że nowy pasek jest prawidłowo osadzony przed uruchomieniem silnika.
 
#14 ·
Dobre wyjaśnienie, wygląda na wystarczająco proste. Dobra robota! :)

1.) Jak stary jest Twój pasek i ile ma na nim mil?

2.) Jaki był stan napinacza i rolek prowadzących? Jakiekolwiek widoczne uszkodzenia lub zużycie; zużyta sprężyna, chwiejne koła lub skrzypiące osie?

3.) Czy uważasz, że można to zrobić z samochodem na rampach po zdjęciu osłon podwozia, zamiast na stojakach i przez nadkole?
 
#15 ·
Zakładam, że to oryginał, czyli połowa 2007 roku i około 90 tys. Myślę, że wiek jest tu prawdopodobnie największym czynnikiem, chyba że samochód ma szczególnie wysoki przebieg.

Pęknięcia nie były widoczne podczas montażu, to lekkie strzępienie skłoniło mnie do jego wymiany. Chociaż w starym pasku są również zauważalnie głębsze rowki.

Można to łatwo zrobić na rampach, ale trzeba będzie zdjąć główną osłonę podwozia. To prawdopodobnie ułatwiłoby uzyskanie dźwigni na dolnym kole pasowym, ale trzeba by sięgnąć nieco wyżej, aby dostać się do górnego. Prawdopodobnie najtrudniejszą częścią będzie założenie nowego paska, ponieważ nie miałbyś dobrego widoku ani z góry, ani z dołu.
 
#16 ·
Och, a usunięty napinacz i koła pasowe wydawały się w porządku, ale nie jestem pewien, czy wytrzymają żywotność nowego paska. Koła pasowe są tak tanie, że nie ma sensu ich nie wymieniać.

Do napinacza łatwo się dostać, jeśli zdecydujesz się go wymienić później, chociaż jeśli to zawiedzie, pasek i tak będzie znowu złomem, więc powiedziałbym, że wymień wszystko dla spokoju ducha.
 
#17 · (Edited by Moderator)
Dla tych, którzy chcą kupić napinacz, natknąłem się na coś interesującego na starej części Audi.

Ten "SKF", który kupiłem, był w rzeczywistości częścią Litens:

20201008_133305.jpg


Kto jest faktycznie producentem OEM części Audi:

20201007_232611.jpg


Obie mają nawet "0489" (chociaż numer części SKF to VKM 31070).

Koła pasowe "INA" były również oznaczone jako Litens, chociaż części Audi nie mają żadnych oznaczeń producenta.
 

Attachments

#19 ·
Próbowałeś Euro Car Parts i GSF?
 
#22 ·
@ wsantos - Wygląda na to, że mi to dali. Teraz mogę zminimalizować kolumnę po prawej stronie, aby posty były szersze. Whoop-te-freekin'-do! :D
Mówiąc bardziej serio, jeśli pracujesz nad swoim TT, możesz uznać ten post za przydatny, ponieważ linki są specyficzne dla silnika 3.2 VR6 (BUB) -
 
#23 ·
@ wsantos - Wygląda na to, że mi to dali. Teraz mogę zminimalizować kolumnę po prawej stronie, aby posty były szersze. Whoop-te-freekin'-do! :D
Też mi to dali - wielka sprawa - nie wiem dlaczego…
Jez
 
#26 ·
Udało mi się dziś wymienić pasek napędowy po tym, jak napinacz się zepsuł i wyrzucił pasek.

Image


Image


Udało mi się to wszystko wymienić bez ruszania pochłaniacza węgla drzewnego, a także założyć grzechotkę 3/8” na dolne koło pasowe.

Image

Image

Podsumowując, dość łatwa robota, zajęła mi nieco ponad godzinę, żeby to wszystko wymienić, chociaż myślę, że to, że pasek był już zdjęty, zaoszczędziło 10 minut.
 
#27 ·
Dobra robota. Ten stary napinacz wygląda strasznie. Jaki był przebieg, z ciekawości?

Jaka to marka napinacza? Nie mogę tego rozpoznać na zdjęciu? Czy to Litens w pudełku innej marki?
 
#29 ·
To interesujące. Audi OEM Litens i Litens oraz Dayco wszystkie mają na sobie 0489. Musi to być odniesienie do ich projektu.